با توجه به رتبه بندی‌های بین‌المللی شانگهای، QS و times و لحاظ نمودن رتبه گروه علوم پزشکیِ آن دانشگاه، لیستی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در دسترس است.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه علوم پزشکی را دارند علاوه بر توجه به اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت لازم است به نکات زیر نیز توجه داشته باشند:

  • به کلیه افرادی که قصد شروع به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند توصیه می‌شود صرفاً برای دانشگاه‌های اعلام شده در لیست مذکور اقدام نمایند. در غیر این‌صورت برای افرادی که از تابستان ۲۰۱۸ (ابتدای سپتامبر ۲۰۱۸) در دانشگاه‌های دیگری که در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید نمی‌باشند شروع به تحصیل نمایند هیچگونه تسهیلات دانشجویی‌ای ارائه نخواهد گردید و امکان انتقال به دانشگاه‌های داخل کشور و همچنین ارزشیابی مدارک ایشان وجود نخواهد داشت.
  • کلیه افرادی که تحصیل خود را در دانشگاه‌هایی که تاکنون مورد تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده است آغاز نموده‌اند می‌توانند کماکان به تحصیل خود ادامه داده و براساس ضوابط و مقررات موجود از تسهیلات دانشجویی و ارزشیابی مدارک بهره‌مند گردند.
  • در مورد دانشگاه‌هایی که در لیست ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بوده ولی در لیست سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ قرار نگرفته‌اند، در صورتی‌که فردی با اخذ ویزای دانشجویی برای ورود به دوره‌ی اصلیِ یک دانشگاه در حال گذراندن دوره آمادگی (ازقبیل دوره پادفک یاPreparation و یا Foundation و …) باشد و در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ قصد ورود به دوره اصلی در رشته تحصیلی مورد نظر را داشته باشد توصیه می‌شود در دانشگاه‌های اعلام شده در لیست ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تحصیل خود را شروع نماید.
  • در برخی از کشورها علاوه بر دانشگاه اصلی که در لیست وزارت متبوع اعلام شده کالج‌های وابسته به این دانشگاه‌ها نیز به ارائه برخی از رشته‌های علوم پزشکی مبادرت می‌ورزند. از آنجائی‌که این کالج‌ها در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی مورد ارزشیابی قرار نمی‌گیرند و فاقد کیفیت علمی لازم هستند، بنابراین تحصیل در این گونه کالج‌ها به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود و صرفاً تحصیل در دانشگاه اصلی مورد تأیید می‌باشد.
  • دانشگاه‌های اعلام شده صرفاً در کشور اصلی مورد تأیید بوده و شعب آن در سایر کشورها مورد تأیید نمی‌باشد.