آزمون آیلتس (IELTS) مخفف عبارت The International English Language Testing System به عنوان یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی شناخته شده که در دو سطح آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود. در این مقاله به مراحل ثبت نام آزمون آیلتس می پردازیم.

مراحل ثبت نام آزمون آیلتس

شما می توانید به صورت آنلاین نسبت به ثبت نام آزمون آیلتس اقدام و در سریع­ترین حالت برای بازه زمانی ۱۰ روز آینده زمان آزمون خود را انتخاب کنید. هزینه آزمون آیلتس به صورت میانگین بین ۲۱۵ تا ۲۴۰ دلار آمریکا است که طبق اعلام سازمان سنجش قیمت آن در ایران ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان است. در ادامه پنج گام اصلی برای ثبت نام آنلاین در این آزمون به صورت مختصر برای شما شرح داده می شود:

گام اول ثبت نام

برای اطلاع از موسسات مجاز برگزار کننده آزمون آیلتس در ایران می توانید با مراجعه به سایت رسمی آیلتس www.ielts.org  روی قسمت “Book a Test”  کلیک و سپس گزینه “Find a Test location”  را انتخاب کنید.

گام دوم ثبت نام

در این مرحله از ثبت نام آزمون آیلتس شما می توانید از بین یک هزار و ۲۰۰ مرکز آیلتس که در بیش از ۱۴۰ کشور جهان برگزارکننده آزمون هستند  کشور و موسسه مورد نظر خود را پیدا کنید. با انتخاب نام ایران در بین کشورهای موجود می توانید نسبت به انتخاب مرکز مورد نظر و شهر دلخواهتان اقدام کنید.

گام سوم ثبت نام

در حال حاضر چهار مرکز رسمی در ۱۲ شهر از ایران اقدام به برگزاری آزمون آیلتس می کنند. دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای تهران،اصفهان، شیراز، کرمانشاه، دزفول، تبریز، همدان و رشت؛ موسسه ایرسافام در شهرهای تبریز، اهواز، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و ساری؛ موسسه آیلتس تهران در کرج با نام آموزشگاه رهام، در شیراز با نام دانشگاه زند، در تهران با نام موسسه پروشات و آیلتس تهران؛ و در آخر موسسه عصر دین و دانش در تهران از برگزار کنندگان رسمی آزمون آیلتس هستند.

گام چهارم ثبت نام

پس از بررسی شهرها و مراکز برگزاری آزمون می توانید به انتخاب مرکز اقدام و تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنید.( متوسط زمان انتظار برای آزمون ده روز است) به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراکز تحت نظارت دانشگاه کمبریج و مرکز آیلتس اقدام به برگزاری آزمون می کنند و سوالات و نحوه برگزاری آزمون در تمامی آنها به یک شکل انجام می شود. در این مرحله وارد سایت www.ieltsessentials.com  خواهید شد و نوع آزمون آیلتس خود (آکادمیک یا جنرال) را می توانید انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که چنان چه دچار معلولیت یا ناتوانی جسمانی خاصی هستید در این صفحه گزینه ای وجود دارد که می توانید تحت آن نوع معلولیت خود را انتخاب کنید.

گام پنجم ثبت نام

مرحله آخر ثبت نام آزمون آیلتس در این سایت www.ieltsessentials.com است، پس از مشخص کردن موسسه و تاریخ آزمون احتیاج به ثبت نام و افتتاح حساب کاربری در این سایت دارید. به یاد داشته باشید که در مرحله نحوه پرداخت، گزینه پرداخت آفلاین را انتخاب کنید. با توجه به موسسه ای که انتخاب می کنید ممکن است شرایط ثبت نام متفاوت باشد، در برخی از مراکز مانند ایرسافام ابتدا باید در سایت رسمی آن مرکز ثبت نام کرده و سپس وارد سایت شده و مراحل را ادامه دهید.