یکی از مدارک مورد نیاز جهت فرایند اپلای برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، رزومه تحصیلی (Curriculum Vitae یا CV) است. قواعد نوشتن CV برای ادامه تحصیل، با قواعد نوشتن CV برای کاریابی متفاوت است. در CV یا رزومه تحصیلی باید با ارائه درست مهارت‌ها و قابلیت‌های خود به کمیته پذیرش نشان دهید که فرد مناسبی برای دوره مورد نظر هستید. در این مقاله نکاتی را ارائه خواهیم کرد که برای ایجاد یک CV تحصیلی بدون نقص مفید خواهند بود.

1- تفاوت بین رزومه و CV

اگرچه رزومه (Resume) و CV هردو تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها هستند، رزومه بیشتر بر دستاوردهای حرفه‌ای (کاری) متمرکز است، اما CV بیشتر بر دستاوردهای تحصیلی تأکید دارد. بنابراین اکثر دانشگاه‌ها از متقاضیان CV می‌خواهند. مهم‌ترین استثناء در این مورد دوره‌های مدیریت کسب‌وکار (MBA) هستند که اکثر دانشگاه‌ها از متقاضیان رزومه درخواست می‌کنند.

۲- بر قابلیت‌ها و دستاوردهای تحصیلی تمرکز کنید

یک قانون طلایی در نوشتن CV یا رزومه تحصیلی تأکید بر دستاوردهای تحصیلی نسبت به دستاوردهای حرفه‌ای است. سوابق کاری باید ذکر شوند، اما در مورد سوابق تحصیلی باید اطلاعات بیشتری بدهید.

علاوه بر مشخص کردن دانشگاه یا دانشگاه‌هایی که در آن (آنها) تحصیل کرده‌اید، مدارک تحصیلی و زمان فارغ‌التحصیلی، باید برخی از مرتبط‌ترین دوره‌هایی که گذرانده‌اید و جوائز و افتخارات تحصیلی‌ای که کسب کرده‌اید (به ویژه آنهایی که بیشتر به موضوع تحصیلی شما ارتباط دارند) را نیز ذکر کنید.

البته نباید بیش از حد وارد جزئیات شوید. هر بخش از رزومه تحصیلی باید تنها اطلاعات مهم را در قالب ۲ تا ۴ مورد، شامل شود.

۳- دوره‌های کارآموزی بیشتر از آنچه اکثر دانشجوها فکر می‌کنند، مهم هستند

دوره‌های کارآموزی یا کارورزی به کمیته پذیرش نشان می‌دهند که به چه چیزهایی علاقه دارید و اینکه حاضرید به دلایلی غیر از منفعت مالی، کار و تلاش کنید. اگر می‌خواهید رشته تحصیلی خود را تغییر دهید، بیان دوره‌های کارآموزی به شما برای پر کردن خلاء بین رشته فعلی و رشته مورد نظرتان کمک خواهد کرد.

در نوشتن CV باید بر توضیح آنچه انجام داده‌اید تمرکز کنید، نه بر آنچه فکر می‌کنید سوابق‌تان درباره شما می‌گویند. اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان پذیرش قرار دهید و اجازه دهید آنها استنتاج و برداشت خود را داشته باشند.

یکی از چیزهایی که کمیته‌های پذیرش را جذب می‌کند، سابقه تدریس است، زیرا تدریس یکی از دو تعهد دانشگاه محسوب می‌شود. بنابراین حتماً هرگونه تجربه‌ای به عنوان معلم یا استاد دارید را در CV خود بنویسید.

۴- از بیانی محکم و ساختارمند استفاده کنید

طول بهینه برای رزومه تحصیلی یک یا دو صفحه است. بنابراین نباید زیاده‌گویی کرد و جملات بی‌معنی نوشت. باید واژه‌ها را با دقت انتخاب کنید تا بتوانید بیشترین اطلاعات را در کمترین فضای ممکن بیان کنید.

مراقب واژه‌ها و عبارات کلیشه‌ای موجود در اینترنت باشید. استفاده از آنها تنها به کمیته پذیرش نشان می‌دهد که شما یک مقاله درباره چگونگی نوشتن رزومه تحصیلی خوانده‌اید. به عنوان مثال می‌توان به لغت مصطلح “detail-oriented” اشاره کرد که کمیته پذیرش قبلاً آن را بارها در CV دیگران دیده‌اند.

ساختار CV یکی دیگر از مشخصات مهم آن است که باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک سربرگ (header) شامل نام و اطلاعات تماس
  • بخش‌هایی واضح با عنوان‌هایی (heading) برای تأکید بر محتوای فنی، مانند «سوابق کاری مرتبط» (relevant work experience)، «حوزه‌های علمی مورد علاقه» (areas of scientific interest) و «مهارت‌ها و تکنیک‌های آزمایشگاهی» (laboratory skills and techniques)
  • توضیحات (معمولاً به صورت فهرست موردی)
  • ورود اطلاعات به ترتیب زمانی معکوس (از جدید به قدیم)
نوشتن رزومه تحصیلی

بخش‌های متداول در رزومه تحصیلی

  • علایق پژوهشی (Research Interests): موضوعات علمی-پژوهشی مورد علاقه شما در حوزه تحصیلات و کارهای پژوهشی‌تان. این بخش نشان می‌دهند که شما به موضوعاتی مربوط به دوره مورد نظر علاقه دارید.
  • تحصیلات (Education): فهرست مدارک تحصیلی با ترتیب زمانی معکوس (اگر معدل شما نکته مثبتی در CV شماست آن را ذکر کنید).
  • مقالات و کتاب‌های منتشرشده (Publications): لینک مربوط به هر مقاله را روی آن قرار دهید تا کمیته پذیرش بتواند نمونه‌هایی از نوشته‌های شما داشته باشد.
  • افتخارات و جوایز (Honours and Awards): تنها موارد بسیار ارزشمند را ذکر کنید.
  • سوابق تدریس (Teaching Experiences): تدریس به عنوان استاد، حل تمرین و معلم را ذکر کنید؛ اینکار علاقه شما به زندگی/کار دانشگاهی را نشان می‌دهد.
  • سوابقه کاری (Work Experiences): سوابق کاری را بیان کنید (اولویت با سوابق کاری مرتبط است).
  • مهارت‌های کامپیوتری (Computer Skills): مهارت‌های کامپیوتری که می‌تواند برای گذراندن دوره مورد نظر لازم باشد را ذکر کنید.
  • مهارت‌های زبانی (Language Skills): مدارک آزمون‌های زبان (IELTS، TOEFL، GRE و…) خود را ذکر کنید. همچنین لیستی از زبان‌هایی که بر آنها تسلط و یا با آنها آشنایی دارید را با ذکر سطح خود در آن زبان بیان کنید.
  • عضویت در سازمان‌ها (Memberships): اگر در سازمانی عضو هستید که با موضوع رشته تحصیلی مورد نظر ارتباط دارد و یا فعالیت‌های اجتماعی و دانشگاهی شما را نشان می‌دهد، بیان کنید.

۵- چرا ویرایش متن رزومه تحصیلی ضروری است؟

رزومه تحصیلی مثل کارت ویزیت شما است. هر چیزی که در آن وارد می‌کنید، باید با دقت و ظرافت ارائه شود. در صورت امکان آن را برای هر درخواست (اپلیکیشن) تغییر دهید تا بهترین شکل ارائه شما برای دوره مورد نظر باشد. مثلاً مدرک شیرینی‌پزی نمی‌تواند تأثیر چندان جالبی بر نظر کمیته پذیرش در رشته‌هایی به غیر از رشته‌های مرتبط (مانند آشپزی) داشته باشد.

هدف اصلی ارائه رزومه تحصیلی چیست؟

یکی از مهم‌ترین اهداف CV یا رزومه تحصیلی آن است که نشان دهد شما درک خوبی از دستاوردهای خود دارید. CV معمولاً همراه با توصیه نامه تحصیلی است که کارکرد و مهارت‌های شما را تضمین می‌کنند. به همین دلیل نباید تنها از منظر فنی به CV نگاه کنید؛ بلکه باید برای آن وقت صرف کنید تا آنچه تاکنون انجام داده‌اید و نکات ارزشمند آن را به خوبی نشان دهید. اگر به شایستگی خود برای آنچه درخواست می‌کنید باور نداشته باشید، نباید انتظار داشته باشید دیگران آن را باور کنند.

نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی

در زیر یک نمونه رزومه تحصیلی دکتری به زبان انلگیسی را مشاهده می‌کنید:

نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی شماره1صفحه 1

دانلود چند نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی

در زیر چند نمونه رزومه تحصیلی ساده برای مقاطع تحصیلی مختلف جهت دانلود قرار داده شده است:

نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی کارشناسی

نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی کارشناسی ارشد

نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی دکتری