بسیاری از دانشجویان و افراد مختلف برای ادامه تحصیل و مهاجرت به کشور‌های دیگر، تصمیم به اپلای کردن می‌گیرند. تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور می‌تواند موفقیت چشم‌گیری را برای افراد در پی داشته باشد. به صورت کلی فرآیند اپلای برای دانشگاه‌ها و کشور‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اپلای کردن نکات ظریفی دارد که بسیاری از افراد از آنها مطلع نیستند و همین امر باعث می‌شود تا در اخذ پذیرش ناموفق باشند. در مسیر اپلای کردن برای دانشگاه‌های خارج از کشور چند مرحله اصلی وجود دارد که هر فردی که قصد اپلای کردن را دارد باید از آنها اطلاع داشته باشد. در ادامه این مراحل را بیشتر توضیح می‌دهیم.

انتخاب کشور و دانشگاه برای اپلای

اولین مرحله در فرآیند اپلای، انتخاب کشور و دانشگاه است. در گام نخست باید شرایط اپلای برای کشور‌های مختلف را بررسی کنید. بسیاری از کشور‌ها به سختی دانشجوی بین‌الملل می‌پذیرند و اپلای کردن برای این دسته از کشور‌ها تنها وقت و هزینه افراد را هدر می‌دهد. برای انتخاب کشور‌ باید به نکات مختلفی مثل زبان رسمی، آب وهوا، شرایط بازار کار و شرایط مهاجرت را در نظر بگیرید. بسیاری از کشور‌ها هستند که به راحتی می‌توان در آنها تحصیل کرد ولی افراد پس از تحصیل، برای پیدا کردن شغل و ماندن در آن کشور دچار مشکل می‌شوند.

پس از انتخاب کشور، باید تمامی دانشگاه‌های موجود در آن کشور را بررسی کنید. انتخاب دانشگاه می‌تواند تأثیر زیادی در شانس پذیرش افراد داشته باشد. متقاضیان بایستی با توجه به پیشینه تحصیلی و توانایی‌های خود بهترین گزینه را برای اپلای انتخاب کنند. به عنوان مثال فردی که سابقه تحصیلی متوسط دارد شانس کمی برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر دنیا را دارد و بهتر است تا برای دانشگاه‌های با رتبه متوسط اپلای کند تا شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش داشته باشد. علاوه بر رتبه‌بندی و سطح علمی دانشگاه‌ها، محل و شهری که دانشگاه در آن قرار دارد نیز بسیار مهم است. در انتخاب دانشگاه نباید فقط از نظر علمی گزینه‌ها را بررسی کنیم بلکه باید از لحاظ هزینه‌ها و شرایط زندگی نیز گزینه‌های پیش رو را با هم مقایسه کنیم. موارد مختلفی مانند هزینه مسکن، هزینه‌های جاری زندگی و هزینه شهریه دانشگاه از مهم‌ترین مواردی است که باید به آنها توجه شود.

در این مرحله بهتر است چک لیستی از دانشگاه‌های مد نظر تهیه کنید تا به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده، فرآیند اپلای را انجام دهید.

شرکت در آزمون زبان

پس از پیدا کردن تعدادی دانشگاه و شروع کردن فرآیند اپلای، افراد باید برای شرکت در آزمون زبان آماده شوند. برای تحصیل در اکثر کشور‌ها داشتن مدرک زبان انگلیسی لازم است و برای برخی از دانشگاه‌ها مدرک زبان‌های دیگر مثل آلمانی و یا فرانسوی مورد نیاز است. از آزمون‌های زبانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور معتبر و مورد قبول هستند و در ایران نیز پرطرفدار هستند، می‌توان آزمون‌های تافل و آیلتس را نام برد. این دو آزمون تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و افراد باید براساس توانایی‌های خود، یکی از این دو آزمون را انتخاب کنند. باور غلطی که در میان بعضی از افرادی که قصد اپلای کردن وجود دارد این است که آزمون آیلتس بهتر از تافل است و دانشگاه‌ها آزمون تافل را نمی‌پذیرند در صورتی که این باور کاملاً غلط است و هر کدام از این آزمون‌ها معایب و مزایای متفاوتی دارند.

نمره زبان بالا یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای گرفتن پذیرش است. هرچه نمره زبان متقاضی بالاتر باشد، شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش دارد. در سایت دانشگاه‌ها همیشه حداقل نمره زبان برای اپلای کردن را اعلام می‌کنند ولی بدست آوردن حداقل نمره کافی نیست و افراد باید تا جایی که در توانشان است سعی کنند تا نمره بالایی در آزمون‌های زبان کسب کنند.

یکی از نکات مهم در زمینه آزمون‌های زبان این است که افراد حتماً باید در زمان مناسب در آزمون شرکت کنند. با توجه به اینکه دانشگاه‌ها برای اپلای کردن ددلاین و زمان مشخص تعیین می‌کنند، متقاضیان بایستی چند ماه قبل‌تر از ددلاین دانشگاه‌ها در آزمون زبان شرکت کنند تا از نظر زمان‌بندی دچار مشکل نشوند.

پیدا کردن استاد

در اکثر دانشگاه‌های دنیا، برای اپلای کردن در مقطع کارشناسی ارشد نیازی به پیدا کردن استاد نیست ولی برای اپلای در مقطع دکتری، پیدا کردن استاد قبل از فرستادن فرم اپلیکیشن الزامی است.

دانشگاه‌ها به متقاضیان توصیه می‌کنند که قبل از اپلای کردن، با مکاتبه با اساتید، استاد راهنمای خود را پیدا کنند. افرادی که نتوانند یکی از اساتید را راضی کنند و بدون گرفتن جایگاه اپلای کنند تقریباً هیچ شانسی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه ندارند.

در این مرحله افراد باید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، اسامی اساتیدی که در رشته مورد نظر آنها فعالیت دارند را پیدا کرده و با ارسال ایمیل، با آنها مکاتبه کنند. افراد باید خود را به استاد معرفی کرده و رزومه خود را برای استاد مورد نظر ارسال کنند. پس از انجام مکاتبات در صورت نیاز، متقاضی بایستی با استاد از طریق اسکایپ تماس برقرار کرده تا شناخت بیشتری ایجاد شود. پس از اینکه استاد مورد نظر پذیرفت که به دانشجو جایگاه و یا همان پوزیشن بدهد، دانشجو فرم اپلیکیشن دانشگاه را پرکرده و ارسال می‌کند.

نحوه ایمیل زدن به استاد برای اپلای بسیار مهم است و متقاضیان باید از نکات مهم ایمیل زدن به اساتید اطلاع داشته باشند. همچنین قبل از اپلای کردن، با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، مطمئن شوید که پیدا کردن استاد برای اپلای الزامی است یا خیر.

اپلای و ارسال مدارک

فرایند اپلای

پس از انجام مراحل قبلی، نوبت به اپلای و ارسال مدارک می‌رسد. اکثر دانشگاه‌ها در سایت خود قسمتی برای اپلای دارند و متقاضیان بایستی در این قسمت برای خود یک پورتال بسازند. در این پورتال شخصی، تمامی مدارک مورد نیاز برای اپلای بارگذاری می‌شود و از این طریق، تمامی مدارک به دست دانشگاه می‌رسد.

قبل از شروع اپلای، افراد باید با توجه به اطلاعاتی که در سایت دانشگاه است، تمامی مدارک لازم را از قبل آماده کنند. داشتن مدارکی چون، کارنامه و ریزنمرات، رزومه تحصیلی(CV)، انگیزه نامه تحصیلی (SOP)، توصیه نامه تحصیلی (Recommendation Letter) و نمره زبان برای اپلای کردن الزامی است.

بعضی از این مدارک امکان دارد که نیاز به ترجمه داشته باشند پس بهتر است قبل از شروع اپلای و ارسال مدارک، تمامی مدارکی که نیاز به ترجمه دارند را آماده کرده تا در حین اپلای کردن دچار مشکل نشوید.

فرآیند اپلای برای اکثر دانشگاه‌ها به صورت اینترنتی و آنلاین است اما بعضی از دانشگاه‌ها تعدادی از مدارک را به صورت فیزیکی از افراد می‌خواهند، در این شرایط مدارک درخواست شده را باید با پست برای دانشگاه ارسال کنید. همچنین نوشتن رزومه تحصیلی و انگیزه‌نامه تحصیلی نکات بسیار مهم و ظریفی دارد که افراد باید هنگام نوشتن، به آنها توجه کنند. هم از لحاظ نگارش و هم از لحاظ محتوا، این دو مدرک باید مورد قبول باشند.

پس از انجام تمامی مراحل بالا به صورت کامل و دقیق، متقاضیان باید منتظر جواب دانشگاه باشند. دانشگاه‌ها اصولاً تا دو ماه بعد از پایان ددلاین اپلای، جواب قبول شدن و یا رد شدن را به متقاضیان اعلام می‌کنند. در صورت پذیرش و تمایل متقاضی برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر، نوبت به مرحله آخر و انجام کار‌های لازم برای گرفتن ویزا می‌رسد.

توجه داشته باشید که فرآیند اپلای، فرآیندی پیچیده و زمانبر است. کسانی که قصد اپلای دارند باید تمامی مراحل لازم را به دقت و به درستی انجام دهند تا مشکلی برای گرفتن پذیرش پیش نیاید. مراحلی که در بالا ذکر شد، کار‌هایی است که برای اپلای کردن برای اکثر دانشگاه‌ها لازم است. امکان دارد که بعضی از دانشگاه‌ها شرایط اضافه‌تری برای اپلای داشته باشند. همانطور که قبلتر گفتیم، مهم‌ترین اطلاعات در سایت دانشگاه‌ها موجود است و افرادی که قصد اپلای دارند باید حتماً به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و اطلاعات لازم و مهم برای اپلای کردن را کسب کنند.

منبع: