اسپانیا یکی از کشورهای پرطرفدار بین دانشجویان بین‌المللی است. تحصیل در اسپانیا مزایای بسیاری دارد؛ از جمله اعتبار دانشگاه های اسپانیا، پایین بودن هزینه تحصیل در اسپانیا (شامل شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی)، آب و هوای خوب، میراث فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و مردم خونگرم و پذیرا. یکی از نکات مهم در مورد ادامه تحصیل در اسپانیا آن است که دوره‌های بسیار زیادی به زبان انگلیسی در رشته‌های تحصیلی مختلف در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اسپانیا وجود دارد. جالب اینکه امکان شرکت در این دوره‌ها و تحصیل در اسپانیا بدون مدرک زبان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، زیرا امکان اخذ پذیرش بسیاری از دوره‌های تحصیلی در اسپانیا بدون مدرک زبان هست و نیز مدرک زبان جزو مدارک لازم برای ویزای دانشجویی اسپانیا محسوب نمی‌شود. البته داشتن مدرک زبان می‌تواند به موفقیت در اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و دریافت ویزا کمک کند. همچنین دانش زبان انگلیسی برای مصاحبه سفارت اسپانیا، شرکت در کلاس‌ها، مطالعه کتاب‌ها و… لازم است. برای دریافت پذیرش و ویزا جهت شرکت در دوره‌های کالج (و ورود به مقطع کارشناسی) در اسپانیا نیز نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.

تحصیل در مقطع کارشناسی

دوره‌های کارشناسی در اسپانیا اکثراً به زبان اسپانیایی برگزار می‌شوند. متقاضیان برای پذیرش در این دوره‌ها باید مدرک دیپلم داشته باشند، دوره کالج را در اسپانیا بگذرانند و سپس در آزمون ورودی (سلکتیویداد) دانشگاه شرکت کنند. بسیاری از کالج‌ها کلاس زبان اسپانیایی را نیز برگزار می‌کنند. دوره کالج معمولاً حدود ۹ ماه زمان می‌برد و طی آن دانشجویان آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون سلکتیویداد  (Selectividad) یا EvAU خواهند یافت. تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا، معمولاً ۴ سال به طول می‌انجامد و شهریه دانشگاه‌ها از ۲۰۰۰ یورو در سال به بالا است.

برای پذیرش در دروه‌های کالج و دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا، نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. البته علاقه‌مندان باید پیش از شروع دوره کالج، یادگیری زبان اسپانیایی را آغاز کنند تا با این زبان آشنایی داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

امکان تحصیل در اسپانیا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. دوره‌های کارشناسی ارشد در اسپانیا به زبان انگلیسی یا اسپانیایی (و بعضی دوره‌ها به هردو زبان) برگزار می‌شوند. دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا معمولاً ۲ سال به طول می‌انجامد و شهریه دانشگاه‌ها ۶۰۰۰-۴۰۰۰ یورو در سال است.

تحصیل در مقطع دکتری

امکان تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا بدون مدرک زبان وجود دارد. دوره‌های دکتری در اسپانیا اکثراً به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. بسیاری از دوره‌های دکتری در اسپانیا پژوهش-محور و بدون نیاز به اخذ واحد درسی هستند.طول دوره تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا به صورت تمام وقت ۳ سال است. البته این مدت می‌تواند تا ۵ سال تمدید شود. طول دوره های دکتری نیمه وقت ۵ سال است.
دوره‌های دکتری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دوره های دکتری پژوهش-محور (by research) : اکثر دوره‌های دکتری در اسپانیا در این دسته قرار می‌گیرند. در این دوره‌ها دانشجویان نیازی به شرکت در کلاس‌ها و گذراندن واحدهای درسی ندارند. شهریه این دوره‌ها حدود ۵۰۰ یورو در سال است.
  2. دوره هایی که همراه با تدریس هستند (by course) : شهریه این دوره‌ها بر حسب واحدهای ECTS محاسبه می‌شود نه به صورت ترمی یا سالانه. این عدد ۳۶-۲۲ یورو برای هر واحد است. با توجه به اینکه اکثر ساعات آموزشی این دوره‌ها مربوط به سال اول تحصیل است، شهریه سال اول تحصیل در این دوره‌ها حدود ۲۵۰۰-۱۵۰۰ یورو است. شهریه دانشگاه در سال‌های بعدی بسیار کمتر و در حدود ۶۰۰-۲۰۰ یورو در سال است.

هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی به شهر محل سکونت، نوع اسکان، سبک زندگی و… بستگی دارد. به طور کلی هزینه زندگی در اسپانیا که شامل مسکن، خوراک، پوشاک و… می‌شود، در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. در مجموع هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا حدود ۷۰۰-۶۰۰ یورو در ماه است.