آموزش عالی در اسپانیا به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. آموزش حرفه‌ای: ادامه تحصیل در این حوزه که یک تا دو سال زمان می‌برد، سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان را بالا می‌برد.
  2. تحصیلات دانشگاهی که ۳ سطح دارد: دوره کارشناسی به طور متوسط ۴ سال زمان می‌برد. برای پذیرش از دانشگاه‌ها و تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا، باید در آزمون سلکتیویداد که هر سال در ماه ژوئن برگزار می‌شود، شرکت کرد. دوره کارشناسی ارشد به طور متوسط ۲-۱ سال به طول می‌انجامد و دوره دکتری عموماً ۳ سال زمان می‌برد.

در حال حاضر حدود ۶/۱ میلیون دانشجو در حال تحصیل در نظام آموزش عالی اسپانیا هستند و کمی بیش از ۳% از آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. طبق گزارش وزارت آموزش عالی اسپانیا، در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های اسپانیا از آمریکای لاتین (۶/۵۹%)، اتحادیه اروپا (۲/۱۹%)، آسیا-اقیانوسیه (۷/۱۱%)، دانشجویان اروپایی غیر اتحادیه اروپا (۷/۳%)، آمریکای شمالی (۳%) و آفریقا (۸/۲%) بودند.

اکثر دوره‌ها در دانشگاه‌های اسپانیا به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند و برخی نیز به یک زبان محلی مانند کاتالانی. اما تعداد دوره‌های انگلیسی زبان در مقاطع تحصیلی مختلف رو به افزایش است.

اکثر دانشگاه‌های اسپانیا، سال تحصیلی را به دو بخش تقسیم می‌کنند: بخش نخست عموماً از نیمه سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز می‌شود و در اواخر دسامبر پایان می‌یابد و بخش دوم از اواخر ژانویه یا اوایل فوریه آغاز می‌شود و تا پایان ماه می ادامه می‌یابد. برخی از دانشگاه‌ها سه ترم تحصیلی در طول سال ارائه می‌دهند.

مقطع کارشناسی در اسپانیا

طول دوره تحصیل ۴ سال
زبان تحصیل اسپانیایی- انگیسی
شهریه دانشگاه  سالانه ۲۰۰۰ یورو به بالا
امکان اخذ بورسیه خیر
زمان شروع ترم تحصیلی سپتامبر- فوریه
هزینه زندگی ۷۰۰- ۶۰۰ یورو
امکان کار دانشجویی بله

مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

طول دوره تحصیل ۱ تا ۲ سال
زبان تحصیل اسپانیایی- انگیسی
شهریه دانشگاه ۶۰۰۰- ۴۰۰۰ یورو سالانه
امکان اخذ بورسیه بله
زمان شروع ترم تحصیلی سپتامبر- فوریه
هزینه زندگی ۷۰۰- ۶۰۰ یورو
امکان کار دانشجویی بله

مقطع دکتری در اسپانیا

طول دوره تحصیل ۳-۵ سال
زبان تحصیل انگلیسی یا اسپانیایی*
شهریه دانشگاه ۶۰۰- ۴۰۰ یورو سالانه
امکان اخذ بورسیه بله
زمان شروع ترم تحصیلی متغیر – هر زمانی که دانشگاه اعلام کند.
هزینه زندگی ۷۰۰- ۶۰۰ یورو
امکان کار دانشجویی بله

* بسیاری از دوره های دکتری در اسپانیا پژوهش-محور هستند؛ در این دوره‌ها درسی ارائه نمی‌شود.

دانشگاه‌های اسپانیا، علاوه بر معدل و نمرات بالا، معیارهای دیگری را نیز برای سنجش توانایی‌های دانشجویان در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر به هر دلیلی موفق به کسب معدل و نمرات بالا نشده‌اید، همچنان فرصت پذیرش از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا را دارید. به طور مثال می‌توانید با ارائه مقالات پژوهشی یا سوابق شغلی و مهارت‌هایی که در زمینه رشته مورد نظر خود کسب کرده‌اید، شانس خود را برای پذیرش از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا بالا ببرید.

منبع:

www.expatica.com