در آخرین رتبه بندی مؤسسه QS، تعداد ۴۶ دانشگاه آلمان در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند. همچنین ۸ دانشگاه آلمان در میان ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در این مقاله ضمن ارائه اسامی و رتبه بهترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ به معرفی ۲۰ دانشگاه برتر آلمان می‌پردازیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰

در این بخش به معرفی بهترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم:

۱- دانشگاه فنی مونیخ

برترین دانشگاه های آلمان در سال2020 دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ (TMU) یا Technical University of Munich با ۶ پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۵۵ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ و مانند سال‌های گذشته در صدر برترین دانشگاه های آلمان قرار گرفته است. این دانشگاه که در سال ۱۸۶۸ به عنوان مرکز آموزش علوم طبیعی ایالت باواریا کشور آلمان تأسیس شده، هم‌اکنون ۱۵ دانشکده دارد و بیش از ۴۱۰۰۰ نفر در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه همکاری و ارتباط تنگاتنگی با شرکای صنعتی خود دارد و در جایگاه ۱۷ برترین دانشگاه های جهان در شاخص شهرت و اعتبار در بین کارفرمایان قرار دارد.

۲- دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و یا همان Ludwig-Maximilians Universität München رتبه ۶۳ برترین دانشگاه های جهان و رتبه دوم برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ را کسب کرده است. این دانشگاه که در سال ۱۴۷۲ تأسیس شده، بالاترین امتیاز در شاخص شهرت و اعتبار علمی در میان ۱۰ دانشگاه برتر آلمان (و رتبه ۳۹ دانشگاه های جهان در این زمینه) را به دست آورده است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰۰ دانشجو در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در حال تحصیل هستند و تاکنون ۴۲ برنده جایزه نوبل در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

۳- دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) با ۲ پله افت نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۶ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته اما جایگاه سوم خود را در بین برترین دانشگاه های آلمان حفظ کرده است. دانشگاه هایدلبرگ که قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است، در شاخص نسبت استاد به دانشجو، رتبه نخست را در بین ۱۰ دانشگاه برتر آلمان دارد.

۴- دانشگاه هومبولت برلین

بهترین دانشگاه های آلمان در سال 2020دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت برلین  و یا همان Humboldt-Universität zu Berlin با پشت سر گذاشتن دانشگاه صنعتی کارلسروهه، توانست رتبه ۴ برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ را کسب کند. این دانشگاه که برترین دانشگاه شهر برلین محسوب می‌شود، رتبه ۱۲۰ را در بین تمام دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است. دانشگاه هومبولت برلین که شهرت زیادی در زمینه هنر و علوم انسانی دارد، در جایگاه ۲۱ برترین دانشگاه های جهان در این حوزه قرار دارد.

۵- دانشگاه صنعتی کارلسروهه

دانشگاه صنعتی کارلسروهه و یا همان Karlsruher Institut für Technologie (KIT) یکی از بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه مهندسی است که با ۸ پله افت نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۲۴ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین با یک پله افت نسبت به سال گذشته، در رتبه  ۵ برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است. دانشگاه صنعتی کارلسروهه یکی از برترین دانشگاه های آلمان در حوزه مهندسی و علوم طبیعی است. این دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در زمینه شهرت و اعتبار در میان کارفرمایان و نیز در زمینه اثرگذاری علمی (میزان ارجاعات به ازای هر استاد) قرار دارد. دانشگاه صنعتی کارلسروهه در زمینه اثرگذاری علمی، رتبه نخست را در بین ۱۰ دانشگاه برتر آلمان دارد.

۶- دانشگاه فرایه برلین

دانشگاه فرایه برلین (Freie Universität Berlin) همچون سال گذشته، رتبه ۱۳۰ برترین دانشگاه های جهان و رتبه ۶ برترین دانشگاه های آلمان را کسب کرده است. این دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در شاخص شهرت علمی قرار دارد. دانشگاه فرایه برلین در حوزه علوم طبیعی و علوم زیستی جایگاه ویژه‌ای دارد.

۷- دانشگاه فنی آخن

دانشگاه فنی راینیش وستفلیشه آخن (Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen) با ۶ پله صعود نسبت به سال گذشته، رتبه ۱۳۸ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ را کسب کرده است. این دانشگاه امتیاز بسیار خوبی در شاخص شهرت و اعتبار در میان کارفرمایان به دست آورده است. دانشگاه فنی آخن با بیش از ۴۵۰۰۰ دانشجو و ۱۵۷ دوره تحصیلی، بزرگترین دانشگاه فنی آلمان است.

۸- دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin)  که در پایتخت کشور آلمان قرار گرفته، جایگاه خود در رتبه ۱۴۷ برترین دانشگاه های جهان را حفظ کرده است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های فنی آلمان است و بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اعتبار بالایی در میان کارفرمایان دارند و دانشگاه رتبه ۸۱ را در این زمینه در بین دانشگاه های جهان دارد.

=۹- دانشگاه توبینگن

دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن (Eberhard Karls Universität Tübingen) به طور مشترک با دانشگاه فرایبورگ در رتبه ۱۶۹ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است. این دانشگاه در شاخص نسبت استاد به دانشجو، رتبه سوم را در بین دانشگاه های آلمان (و رتبه زیر ۱۰۰ در بین دانشگاه های جهان) دارد. این دانشگاه در رشته‌های پزشکی و حقوق اعتبار ویژه‌ای دارد.

=۹- دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ (Universität Freiburg) با ۱۷ پله صعود در رتبه‌بندی جهانی و یک پله صعود در رتبه‌بندی دانشگاه های آلمان نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۶۹ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گفته است. این دانشگاه همچنین با یک پله صعود در بین دانشگاه های آلمان، به طور مشترک با دانشگاه توبینگن، رتبه ۹ برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ را کسب کرده است. دانشگاه فرایبورگ که در سال ۱۴۵۷ تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های آلمان است.

۱۱- دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن (Technische Universität Dresden) یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر آلمان و کل جهان است که بر اساس رتبه‌بندی QS (در سال ۲۰۲۰) در جایگاه ۱۷۹ جهانی قرار گرفته است. دانشگاه فنی درسدن در حقیقت دانشگاهی دولتی است که به طور کلی حدود ۳۲۰۰۰ دانشجو دارد. این دانشگاه همچنین در زمینه تحقیقاتی بسیار قوی بوده و به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان از نظر کیفیت رشته‌های تحصیلی قرار می‌گیرد. دانشگاه فنی درسدن به عنوان دانشگاهی مدرن و چند رشته‌ای دارای ۱۴ دانشکده و ۱۲۴ رشته دانشگاهی است که دامنه گسترده‌ای از زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی را ارائه می‌دهد.

۱۲- دانشگاه گوتینگن

دانشگاه گوتینگن (Georg-August-Universität Göttingen) که بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه ۱۹۷ واقع شده است، دانشگاهی دولتی بوده و در سال ۱۷۳۷ تأسیس شده است. این دانشگاه به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو و حدود ۴۰۰۰ کارمند است. دانشگاه گوتینگن همچنین دارای کیفیت بسیار بالایی در زمینه تحقیقات است که همین موضوع به به رشد هر چه بیشتر این دانشگاه کمک شایانی می‌کند.

۱۳- دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)  دانشگاهی دولتی بوده و بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۲۷ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه هچنین به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو بوده و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. دانشگاه هامبورگ همچنین دانشگاهی تحقیق-محور بوده که به عنوان بزرگترین مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی در بخش شمالی آلمان شناخته می‌شود. دانشگاه هامبورگ همچنین به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان در نظر گرفته می‌شود و دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های فراوان برای تحقیقات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این دانشگاه همچنین دارای ۸ دانشکده آموزشی بوده که عبارتند از؛ دانشکده حقوق، دانشکده کسب‌وکار و علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشکده پزشکی، دانشکده آموزش، دانشکده علوم انسانی، دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی و انفورماتیک، دانشکده روانشناسی و علوم جنبش انسانی و دانشکده مدیریت کسب‌وکار (واحد کسب‌وکار دانشگاه هامبورگ).

۱۴- دانشگاه بن

دانشگاه بن (Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn) یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر آلمان بوده که دولتی است و بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۴۳ جهانی قرار گرفته است. دانشگاه بن حدود ۲۰۰ سال پیش تأسیس شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤسسات آلمان در زمینه تحصیلات عالی شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین به طور کلی دارای ۳۷۰۰۰ دانشجو بوده و به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در زمینه تحقیقات در نظر گرفته می‌شود.

۱۵- دانشگاه فنی دارمشتات

دانشگاه فنی دارمشتات  (Technische Universität Darmstadt)که در رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۶۰ جهانی قرار گرفته است، دانشگاهی دولتی بوده و به طورکلی دارای ۱۷۰۰۰ دانشجو است. این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در زمینه تحقیقات بوده و استادید، کارمندان و دانشجویان این دانشگاه بیشتر زمان، تلاش و استعداد خود را برای انجام تحقیقات مهمی در زمینه‌های نظیر امنیت مجازی (Cybersecurity)، اینترنت، علوم مواد و پرتو و… صرف می‌کنند.

۱۶- دانشگاه اشتوتگات

دانشگاه دولتی اشتوتگارت (Universität Stuttgart) با جمعیت حدود ۲۶۰۰۰ دانشجو و ۸۵۹ کارمند در رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه ۲۷۹ جهانی قرارگرفته است. این دانشگاه در زمینه‌های متعددی مانند اطلاعات فناوری، تولید، مهندسی و علوم زیستی دارای شهرت جهانی است.

۱۷- دانشگاه فرانکفورت

دانشگاه فرانکفورت (و یا همان دانشگاه گوته)  (Universität Frankfurt am Main)دانشگاهی دولتی و برتر در آلمان  است که بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۹۱ جهانی واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۱۴ به عنوان “دانشگاه شهروندان” تأسیس شد و امروزه دارای بیش از ۳۸۰۰۰ دانشجو است.

۱۸- دانشگاه کلن

دانشگاه کلن (Universität Köln) یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان است که بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۳۰۸ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه دارای بیش از ۵۰۰۰۰ دانشجو است که در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. دانشگاه کلن همچنین دارای ۲۶۰ رشته تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) و ۶ دانشکده آموزشی است. دانشکده‌های دانشگاه کلن عبارتند از؛ دانشکده حقوق، دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی و دانشکده علوم انسانی.

۱۹- دانشگاه مانهایم

دانشگاه مانهایم  (Universität Mannheim)که بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۳۱۴ جهانی قرار گرفته است، دانشگاهی دولتی بوده و دارای حدود ۱۰۰۰۰ دانشجو است. دانشگاه مانهایم همچنین دارای کیفیت بسیار بالایی از نظر آموزش و تحصیلات بوده و از نظر بسیاری از افراد، هارواردِ آلمان است.

۲۰- دانشگاه نورنبرگ

دانشگاه نورنبرگ (Universität Erlangen-Nürnberg) نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های بسیار با کیفیت آلمان است که تقریباً دارای ۴۰۰۰۰ دانشجو است. این دانشگاه همچنین دارای ۵۸۰ استاد و بیشتر از ۱۴۰۰۰ کارمند است. این دانشگاه برای اولین بار در سال ۱۷۴۳ تأسیس شده و به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان شناخته می‌شود.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع:

www.topuniversities.com