فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در میان دانشجویان بین‌المللی است؛ بیش از ۳۴۳۰۰۰ دانشجوی غیرفرانسوی در سال ۲۰۱۸ در فرانسه مشغول به تحصیل بوده‌اند که ۶% بیشتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. وجود دانشگاه های معتبر، فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری متعدد فرانسه و نیز یادگیری زبان فرانسه در کشور مهد این زبان، از جمله دلایل علاقه دانشجویان به تحصیل در فرانسه است. از دیگر دلایل تحصیل در فرانسه می‌توان به پایین بودن هزینه تحصیل در فرانسه در مقایسه با اکثر کشورهای پرطرفدار در بین دانشجویان بین‌المللی (مانند امریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا) و نیز امکان استفاده از کمک هزینه مسکن در فرانسه اشاره کرد. در حال حاضر یکی از فرصت‌های ویژه برای ایرانیان، اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی فرانسه برای شرکت در یک دوره زبان در فرانسه است، زیرا این یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیرها برای تحصیل در خارج از کشور است. در این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در فرانسه شامل شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در فرانسه می‌پردازیم.

شهریه دانشگاه های فرانسه

یکی از دلایل بالا بودن هزینه تحصیل در بسیاری از کشورها، شهریه های سنگین دانشگاه هاست؛ اما شهریه دانشگاه های فرانسه و به طور خاص دانشگاه های دولتی، نسبتاً پایین است.

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه

دانشگاه‌های دولتی فرانسه از دانشجویان شهریه دریافت نمی‌کنند.

شهریه دانشگاه های خصوصی فرانسه

شهریه دانشگاه های خصوصی در فرانسه بالاتر از شهریه دانشگاه های دولتی و عموماً بین ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال است. مبلغ شهریه در دانشگاه های خصوصی به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه زندگی برای هر فرد به شهر و منطقه زندگی، سبک زندگی و شرایط خاص او بستگی دارد. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه حدود ۸۰۰-۷۰۰ یورو در ماه است، اما با توجه به اینکه هزینه‌ها در شهرهای مختلف بسیار متفاوت است، در ادامه متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه برای یک زندگی دانشجویی راحت را در چند شهر بزرگ فرانسه ارائه می‌کنیم:

  • پاریس: پاریس پایتخت فرانسه و گرانترین شهر این کشور است؛ متوسط هزینه زندگی در این شهر ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در ماه است.
  • نیس: متوسط هزینه زندگی در شهر نیس ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه است.
  • لیون، نانت، بوردو و تولوز: متوسط هزینه زندگی در این شهرها ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در دیگر شهرهای فرانسه حدود ۶۵۰ یورو در ماه است.

مسکن و خوابگاه

هزینه مسکن در فرانسه نسبتاً بالا است. مهمترین گزینه‌های اسکان دانشجویی در فرانسه عبارتند از:

  • خوابگاه: هزینه اقامت در خوابگاه‌ها ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است که شامل هزینه آب، برق و اینترنت نیز می‌شود. اتاق‌ها در خوابگاه ممکن است شخصی یا اشتراکی باشند. در فرانسه حدود ۱۳% دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند.
  • آپارتمان: متوسط هزینه اجاره آپارتمان در فرانسه ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است اما در شهرهای کوچکتر فرانسه می‌توان با مبلغی حدود ۳۰۰ یورو در ماه، یک آپارتمان کوچک را اجاره کرد.

اگر می‌خواهید همسر و یا فرزندان خود را همراه خود ببرید، باید آپارتمان بزرگتری را اجاره کنید که هزینه آن حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه خواهد بود. عموماً هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر بالاتر است. هزینه آب، برق و اینترنت برای یک خانواده در فرانسه حدود ۲۰۰ یورو در ماه است.

  • خانواده میزبان: زندگی در کنار خانواده‌های میزبان در شهر پاریس ۲۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه دارد. در این صورت می‌توانید حداقل یک وعده غذا در روز نیز از خانواده میزبان دریافت کنید. در شهر بوردو هزینه زندگی با خانواده میزبان ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است.

مواد غذایی

اگر بخواهید غذای خود را در خانه صرف کنید، هزینه خرید مواد غذایی از سوپرمارکت‌ها در شهر پاریس حدود ۲۵۰ یورو در ماه و در دیگر شهرها کمتر است.

رستوران ها

آشپزی فرانسوی در سراسر جهان معروف و محبوب است. کیفیت غذا در رستوان‌های فرانسه بالاست و غذاهای فرانسوی خوشمزه و البته معمولاً کمی گران هستند. فرانسوی‌ها بسیار به غذا اهمیت می‌دهند و هر وعده غذایی را مانند یک جشن برگزار می‌کنند. متوسط هزینه یک وعده غذا در رستوران‌های معمولی ۱۰ تا ۱۵ یورو است. البته در اغذیه‌فروشی‌ها می‌توان وعده‌های غذایی ارزانتری بین ۵ تا ۸ یورو پیدا کرد.

حمل و نقل

  • هزینه خرید بلیط مدت‌دار یک‌ماهه اتوبوس، مترو یا تراموا حدود ۳۰ یورو است.
  • هزینه استفاده از تاکسی نیز در فرانسه بالا نیست. در شهر پاریس، تاکسی (دربست) چیزی حدود ۲۵/۱ یورو به ازای هر کیلومتر هزینه دارد.
  • در فرانسه امکان کرایه دوچرخه (با استفاده از برنامه کرایه دوچرخه Vélib) نیز وجود دارد. مردم شهر بوردو بیش از دیگر شهرهای فرانسه به دوچرخه علاقه دارند.

سایر هزینه های تحصیل در فرانسه

  • دانشجویان خارجی مانند دانشجویان فرانسوی از بیمه درمانی (vitale) برخوردار خواهند بود که این موضوع می‌تواند نگرانی دانشجویان را در مورد هزینه‌های درمانی برطرف کند. بیمه درمانی برحسب میزان پوشش، ۲۰ تا ۵۰ یورو در ماه هزینه دارد.
  • دانشجویان به طور متوسط حدود ۵۰ یورو در ماه برای خرید کتاب و دیگر منابع آموزشی هزینه می‌کنند.

کار دانشجویی برای تأمین هزینه تحصیل در فرانسه

در فرانسه، هر دانشجو (از هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی) حق کار کردن حین تحصیل برای کسب درآمد را دارد. البته دانشجویان مدارس زبان باید حداقل ۲۰ ساعت در هفته کلاس داشته باشند. حداقل دستمزد در فرانسه برای سال ۲۰۱۹ در ازای یک ساعت کار مفید، حدود ۱۰ یورو ناخالص تعیین شده که پس از کسر مالیات (کسورات اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً ۲۰% دستمزد است) حدود ۸ یورو خالص می‌باشد.

کار دانشجویی در فرانسه شامل کارهای دانشگاهی و کارهای بیرون از دانشگاه است. کارهای دانشگاهی شامل دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی اساتید، پذیرش و استقبال از دانشجویان جدیدالورود در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و… است. در بیرون از دانشگاه نیز کارهای متنوعی وجود دارد: کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و…