زمانی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید چند راه پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید از طریق درس، کار، سرمایه‌گذاری یا ازدواج ویزای کشور دیگری را دریافت کنید. حالا سوال اینجا است که کدام‌یک از این راه‌ها ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است. در این مقاله قصد داریم با بررسی روش‌های مختلف مهاجرت به آلمان، ساده‌ترین راه مهاجرت به آلمان را به شما نشان دهیم.

مزایای مهاجرت به آلمان

آلمان که در اروپای مرکزی قرار دارد، در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است. کشوری با ۸۳ میلیون جمعیت که اقتصاد قدرتمندی دارد. هر سال هزاران دانشجو، کارگر ماهر، سرمایه‌گذار و کارآفرین این کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. سوال اینجا است که دلیل این محبوبیت چیست؟ در این بخش قصد داریم مزایای مهاجرت به آلمان را بیان کنیم:

  • نرخ بیکاری پایین: آلمان از نظر آمارهای اقتصادی جزو برترین رتبه‌ها در جهان است. از جمله تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری. در حال حاضر حدود ۷۵ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله آلمانی شاغل‌اند.
  • امنیت شغلی بالا: ثبات اقتصادی آلمان باعث شده است فضای امنی برای کسب‌وکارها به‌وجود بیاید؛ در نتیجه با پیدا کردن یک شغل در آلمان، نگرانی چندانی برای از دست دادن شغل یا تعدیل شدن نخواهید داشت.
  • هزینه معقول زندگی: آلمان نسبت به کشورهای پیشرفته دیگر مثل آمریکا، هزینه زندگی کمتری دارد. در واقع هزینه‌های زندگی در آلمان با میانگین درآمد تناسب دارد.
  • تحصیل ارزان یا رایگان: تحصیل در اکثر موسسات آموزشی دولتی آلمان رایگان است و موسسات خصوصی هم برای اینکه بتوانند با این موسسات رقابت کنند، شهریه کمی از دانشجو می‌گیرند.
  • بالا بودن سطح خدمات عمومی: زندگی در آلمان برابر است با تجربه زندگی در شهرهایی تمیز و قانونمند.
  • بالا بودن سطح رفاه: همانطور که گفتیم در آلمان هزینه‌های زندگی با میانگین درآمد تناسب دارد. این را اضافه کنید به حمل و نقل ارزان و خدمات عمومی باکیفیت که در نهایت همه این‌ها باعث شده سطح رضایت از زندگی در میان آلمانی‌ها بالا باشد.
  • زندگی در یک جامعه تحصیل‌کرده: آمار نشان می‌دهد در حال حاضر ۸۶ درصد کارگران آلمانی حداقل دیپلم دارند. این یعنی با مهاجرت به آلمان در جامعه‌ای تحصیل کرده و متمدن قرار خواهید گرفت.
مزایای مهاجرت به آلمان.webp

انواع روش های مهاجرت به آلمان

حالا که مزایای مهاجرت به آلمان را فهمیدیم، نوبت به شناخت راه‌های مهاجرت به آلمان می‌رسد. در این بخش هر کدام از روش های مهاجرت به آلمان را توضیح می‌دهیم تا در ادامه ساده ترین راه مهاجرت به آلمان را پیدا کنیم.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

بعید است در مورد مهاجرت تحصیلی تحقیق کرده باشید و مهاجرت به آلمان به شما پیشنهاد نشده باشد. کشوری که یک سیستم آموزشی قوی، دانشگاه‌های بین‌المللی و همچنین فرصت تحصیل رایگان را در اختیار دانشجویان خارجی قرار داده است. شما همچنین می‌توانید برای مقطع ارشد و دکتری در آلمان، به زبان انگلیسی تحصیل کنید. امتیازی مهم که مسیر شما را برای مهاجرت هموار می‌کند. علاوه بر این‌ها دولت آلمان پس از پایان تحصیل، تا یک سال به دانشجویان خارجی زمان می‌دهد کار پیدا کنند. پیدا کردن کار در این مهلت باعث تمدید اقامت شما خواهد شد. در صورتی که پنج سال در آلمان کار کنید و مالیات بپردازید، امکان اخذ اقامت دائم آلمان برای شما فراهم می‌شود. می‌توانیم بگوییم مهاجرت تحصیلی به آلمان برای کسانی که رزومه درسی خوبی دارند، ساده ترین راه مهاجرت به آلمان است.

روش های مهاجرت به آلمان.webp

البته کسانی که رزومه تحصیلی خوبی ندارند هم می‌توانند با اثبات تمکن مالی، تحصیل در آلمان را تجربه کنند. لازم است توجه داشته باشید که سطح دانشگاه‌های آلمان بسیار بالا است و به همین نسبت، سخت‌گیری‌های بیشتری هم برای دانشجویان وجود دارد. در صورتی که آمادگی روبرو شدن با این موارد را دارید، آلمان محلی ایده‌آل برای تحصیل و زندگی پس از تحصیل شما خواهد بود.

مهاجرت کاری به آلمان

آلمان یکی از کشورهایی است که علاقه به جذب نیروی کار خارجی دارد. با توجه به نرخ پایین بیکاری و سطح حقوق بالا در آلمان، می‌توانیم این کشور را به‌عنوان یکی از ایده‌آل‌ترین مقصدها برای متقاضیان مهاجرت کاری معرفی کنیم. سوال اینجا است که آیا مهاجرت کاری، ساده ترین راه مهاجرت به آلمان است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانید که مهاجرت کاری به آلمان از دو طریق ممکن می‌شود:

ساده ترین راه مهاجرت به آلمان4.webp

مهاجرت کاری به آلمان با پیشنهاد کاری (Job Offer)

اگر بتوانید از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کار بگیرید، ساده ترین راه مهاجرت به آلمان برای شما همین روش خواهد بود. در این روش به جز پیشنهاد کاری از آلمان، لازم است مدرک زبان آلمانی با سطح حداقل B2 در اختیار داشته باشید و تمکن مالی لازم را در قالب گزارش حسابتان اثبات کنید. مزیت ویژه‌ی روش پیشنهاد کاری این است که از همان ابتدای ورود به آلمان، حقوق و مزایا خواهید داشت و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرید. اگر کار کردن شما در این کشور پنج سال ادامه پیدا کند، می‌توانید اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

مهاجرت کاری به آلمان با ویزای جستجوی کار (Job Seeker)

اگر از آلمان پیشنهاد کاری ندارید هم می‌توانید مهاجرت کاری به آلمان را تجربه کنید. برای این کار تنها کافی است مدرک تحصیلی شما مورد تایید آلمان باشد. پس از اینکه دانش و تخصص خود را به سفارت این کشور اثبات کردید، یک ویزای ۶ ماهه برایتان صادر می‌شود که جستجوی کار یا جاب سیکر (Job Seeker) نام دارد. این ویزا به شما ۶ ماه فرصت می‌دهد تا کار مورد نظر خود را پیدا کنید. پس از اینکه با یک کارفرما به توافق رسیدید، اقامت شما به اندازه مدت قرارداد تمدید می‌شود.

مهاجرت-تحصیلی-به-آلمان.webp

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاران دوست دارند در یک فضای امن به فعالیت بپردازند. آلمان با توجه به قدرت اقتصادی خود، یک بستر مطمئن برای سرمایه‌گذاران به‌حساب می‌آید. برای همین است که سالانه صدها سرمایه‌گذار از سراسر جهان به این کشور مهاجرت می‌کنند. برای اخذ ویزای سرمایه گذاری آلمان باید به اتاق بازرگانی این کشور ثابت کنید که سرمایه لازم (حداقل ۲۵ هزار یورو) و همچنین برنامه مورد نیاز برای تولید سرمایه بیشتر (طرح اقتصادی - طرح کسب و کار) را در اختیار دارید.

البته باید توجه داشت که سخت‌گیری‌ها در این زمینه بسیار زیاد است و تعداد کمی از طرح‌های ارسال شده برای اتاق بازرگانی آلمان در نهایت مورد قبول قرار می‌گیرند. اگر سرمایه کافی و طرح خلاقانه برای استفاده از این سرمایه در آلمان را در اختیار دارید، مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری، ساده ترین راه مهاجرت به آلمان برای شما خواهد بود.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

شاید بتوانیم بگوییم مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج ساده ترین راه مهاجرت به آلمان است. چرا که در این روش تنها کافی است با یک شهروند آلمان (کسی که اقامت دائم این کشور را دارد) ازدواج کنید. بر اساس قوانین فعلی مهاجرت آلمان، یک فرد غیر آلمانی پس از سه سال زندگی مشترک با شهروند آلمانی می‌تواند برای اخذ تابعیت آلمان و تبدیل شدن به شهروند این کشور درخواست دهد.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری.webp

ارزان ترین راه مهاجرت به آلمان

با توجه به مواردی که در بخش‌های قبل گفتیم، مهاجرت تحصیلی ارزان ترین راه مهاجرت به آلمان است. در واقع اگر بتوانید بورسیه تحصیلی یا کمک‌هزینه (فاند) از دانشگاه‌های آلمان بگیرید، هزینه تحصیل شما در این کشور به نزدیک صفر خواهد رسید. از طرف دیگر می‌توان گفت مهاجرت با جاب آفر یکی از ارزان‌ترین راه های مهاجرت به آلمان است. مهاجرت از طریق ازدواج هم معمولا هزینه خاصی را برای متقاضی در بر ندارد.

سریع‌ترین راه مهاجرت به آلمان

به طور کلی ویزای جستجوی کار از سایر ویزاهای آلمان سریع‌تر صادر می‌شود. علاوه بر این مهاجرت از طریق تحصیل هم راه نسبتا سریعی برای مهاجرت به آلمان است.

نتیجه گیری

در این مقاله راه‌های موجود برای مهاجرت به آلمان را بررسی کردیم. همانطور که می‌بینید، یک جواب قطعی برای این سوال که «ساده ترین راه مهاجرت به آلمان چیست؟» وجود ندارد. برای مثال اگر شما سوابق درخشان تحصیلی دارید اما تا به حال کار نکرده‌اید، مهاجرت تحصیلی ساده ترین راه برایتان خواهد بود. در حالی که اگر بین تحصیل شما فاصله افتاده است و رزومه کاری خوبی دارید، مهاجرت کاری برایتان ساده‌تر است. در نتیجه ساده ترین راه مهاجرت به آلمان برای هر فرد با توجه به شرایط منحصر به فردش متفاوت است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.