مختصری درباره کانادا

  • زبان رسمی: انگلیسی، فرانسوی (استان کبک)
  • دین رسمی: ندارد
  • حکومت: فدرال پارلمانی و پادشاهی مشروطه
  • جمعیت: ۳۹/۲ میلیون نفر
  • تراکم جمعیت: ۴/۲ نفر بر کیلومتر مربع
  • مسافت تا ایران: ۹/۹۸۱ کیلومتر (پرواز ۱۶ ساعته)
  • اختلاف زمانی با ایران: هشت ساعت و ۳۰ دقیقه (ساعت پنج بعدازظهر شنبه در ایران معادل ساعت هشت صبح شنبه در اتاوا است)

انواع ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا-1.jpg

ویزا های تحصیلی این کشور به طور کلی در سه دسته قرار می گیرند :

  • مجوز دانشجویی: این نوع ویزا حداکثر 3 ماه اعتبار دارد.
  • ویزا SDS: این ویزا برای دانشجویانی که واجد شرایط هستند سریع تر صادر می شود.
  • ویزای تحصیلی استان کبک: ویزای تحصیلی کبک به صورت ویژه برای این استان صادر می شود.

شرایط ویزای تحصیلی کانادا ۲۰۲۳

محبوب‌ ترین ویزای کانادا همین ویزای دانشجویی کانادا است. می‌ توان گفت سریع‌ ترین و ارزان ‌ترین راه مهاجرت به این کشور، اخذ ویزای تحصیلی کانادا است. به ‌طور کلی شرایط اخذ ویزا برای مقاطع دانشگاهی عبارت اند از:

  • شرایط سنی

شرط سنی خاصی برای اخذ ویزا وجود ندارد و ما در سیم ‌آخر تجربه گرفتن ویزای تحصیلی کانادا برای سنین مختلف از ۱۸ تا ۵۰ سال را داشته ‌ایم؛ اما با این حال هر چقدر سن شما با مقطع تحصیلی تناسب بیشتری داشته باشد، شانس موفقیت ویزای شما بیشتر خواهد شد. البته در این زمینه نیاز به نگرانی نیست. ما در سیم ‌آخر راه ‌های پر کردن گپ تحصیلی را به شما نشان می ‌دهیم.

  • تمکن مالی لازم برای اخذ ویزا

بعد از اخذ پذیرش یکی از دانشگاه ‌های کانادا لازم است نامه پذیرش را به ‌همراه تمکن مالی به سفارت ارائه کنید. در این مرحله آفیسر سفارت شرایط شما را بررسی می‌ کند تا ببیند توانایی یک سال زندگی و تحصیل در کانادا را از نظر مالی دارید یا خیر. طبق آخرین آپدیت (دسامبر ۲۰۲۲) هزینه یک سال زندگی در کانادا برای یک دانشجو به ‌طور میانگین ۱۵,۰۰۰ دلار کانادا است.

ویزای تحصیلی کانادا-2.jpeg

  • مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

به‌ طور کلی برای اخذ ویزا لازم است یکی از مدارک زبان مورد قبول سیستم ‌آموزشی این کشور را گرفته باشید. انواع مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ ویزا را می ‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا حداقل نمره مورد نیاز
آیلتس  ۶/۵ (از هر مهارت حداقل ۶)
CELPIP ۸
تافل ۹۰

این مدارک را می‌ت وان به ‌عنوان اصلی‌ترین مدارک مورد قبول کانادا معرفی کرد. البته با سایر مدارک مثل تافل هوم‌ ادیشن و دولینگو هم امکان اخذ ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد؛ اما اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های برتر کانادا را دارید، بهتر است یکی از مدارک موجود در جدول را با نمره گفته ‌شده ارائه کنید.

  • اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

اخذ ویزا بدون مدرک زبان کار راحتی نیست؛ اما غیر ممکن هم نیست. شما می‌ توانید با ویزای مشروط کانادا وارد این کشور شوید و زبان خود را بعد از شروع تحصیل تقویت نمایید. بدیهی است در این روش سخت‌ گیری ‌های بیشتری برای صدور ویزا وجود دارد. بعضی کالج‌ های کانادا هم دوره‌ های زبان ارائه می ‌دهند که شما می ‌توانید با ورود به این دوره‌ ها ویزا را دریافت کنید.

  • شرط معدل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اخذ ویزا در مقاطع مختلف به طور کلی مثل شرایط عمومی است ولی شرایط معدل آن اندکی متفاوت است. اخذ ویزای تحصیلی کانادا شرط معدل ندارد؛ ولی دانشگاه‌ های برتر کانادا برای صدور پذیرش شرط معدل دارند. شرط معدل دانشگاه ‌های برتر کانادا با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر متفاوت خواهد بود. در ادامه شرط معدل ویزای تحصیلی مقاطع مختلف کانادا را مشاهده می‌کنید:

مقطع معدل مورد نیاز برای دانشگاه‌های برتر کانادا
کارشناسی 15
کارشناسی ارشد 14.5
دکتری  16

آمار قبولی ویزا های تحصیلی کانادا برای ایرانیان

تا سال 2019 طبق آخرین آمار رسمی میانگین درصد ریجکت ویزای تحصیلی کانادا 39 درصد بوده است؛ اما این آمار برای ایرانیان بالاتر از حد استاندارد یعنی 48 درصد بوده که آمار بالایی محسوب می شود. به همین دلیل قبل از درخواست برای ویزا بهتر است که رزومه تحصیلی قوی داشته باشید.

چه مدارکی برای گرفتن ویزای دانشجویی کانادا لازم است؟

مدارکی که به آن ها برای دریافت ویزا نیاز خواهید داشت عبارت اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • انگیزه نامه
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی
  • نامه اثبات تمکن مالی
  • عکس سایز پاسپورت
  • مجوز تحصیل ویزا
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • کپی مدارک
  • مقاله های علمی (درصورت نیاز)

محاسبه ‌گر شانس ویزای تحصیلی

برای محاسبه شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا، می توانید از طریق مراجعه به سایت applychance‌ و ارائه اطلاعات شخصی خود اقدام کنید. این سایت پس از محاسبه، درصد شانس شما را نمایش خواهد داد. شما همچنین می توانید با تکمیل فرم سیم آخر این کار را انجام دهید.

تمدید ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟

ویزای تحصیلی کانادا-4.jpg

برای تمدید ویزای تحصیلی کانادا کافی است که به اداره مهاجرت درخواست تمدید ویزا دهید. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که فرآیند تمدید مجدد ویزا زمان بر است. به همین دلیل بهتر است که حداقل دو تا سه ماه قبل از اتمام انقضای ویزای فعلی خود برای تمدید ویزا اقدام کنید.

در صورتی که انقضا ویزا به اتمام رسیده است، دو راه پیش روی شما خواهد بود:

  • در راه اول باید با ISSO مشورت کنید و برای تمدید حدود 200 دلار جریمه پرداخت نمایید.
  • راه دوم این است که خاک کانادا را ترک کنید و برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا دوباره از کشور خود درخواست دهید.

تغییر دانشگاه یا کالج پس از اخذ ویزای کانادا ممکن است؟

بله. اگر هنوز درخواست DLI شما در حال انجام است، می توانید یک نامه پذیرش جدید ارسال کنید؛ اما اگر از قبل از یک دانشگاه یا کالج، نامه پذیرش دریافت کرده اید، باید برای تغییر دانشگاه یا کالج دوباره یک درخواست مجوز تحصیلی جدید بنویسید و آن را به دانشگاه یا کالج مورد نظر خود ارسال کنید. همچنین تمامی هزینه های برنامه جدید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا نیز به عهده خود شما خواهد بود.

امکان کار با ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا-5.jpg

شرایط کار با ویزای تحصیلی کانادا کاملا مناسب است. بر اساس قوانین جدید کانادا، با ویزای دانشجویی می‌ توانید در این کشور کار تمام ‌وقت انجام دهید. این امکان در اکثر کشور ها وجود ندارد و دانشجو فقط تا سقف ۲۰ ساعت در هفته می ‌تواند حین تحصیل کار کند. با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری و بالا بودن سطح درآمد ها در کانادا، شما می‌ توانید روی درآمد کار دانشجویی در کانادا، به‌ عنوان یک منبع مطمئن برای تامین هزینه‌ های زندگی حساب کنید.

هزینه ویزای دانشجویی کانادا

تمامی هزینه های مربوط به درخواست ویزا دانشجویی کانادا به عهده فرد متقاضی خواهد بود. امکان ارسال مدارک بدون پرداخت هزینه ها وجود ندارد. همچنین در صورتی که مدارک خود را به صورت اسناد کاغذی بدون هزینه ارسال کنید، به آن ها رسیدگی نخواهد شد. هزینه های ویزای تحصیلی این کشور شامل موارد زیر می شود:

  • مجوز تحصیل: 150 دلار کانادا
  • هزینه بیومتریک: 85 دلار کانادا
  • هزینه بیومتریک برای تمامی اعضای خانواده: 170 دلار کانادا

فرایند بررسی درخواست ویزای تحصیلی کانادا

بعد از این که مدارک خود را برای سفارت ارسال می‌ کنید، آفیسر سفارت در زمان مناسب شروع به بررسی این مدارک می‌ کند. این پروسه معمولا چند هفته اما گاهی تا چند ماه هم زمان می ‌برد. آفیسر سفارت به نکاتی مثل دلایل بازگشت شما بعد از تحصیل به ایران و همچنین تمکن مالی دقت می ‌کند. انگیزه نامه (Statement of Purpose) هم یکی از مدارک تعیین ‌کننده در این مرحله به‌ حساب می‌ آید. در این نامه، اهداف شما از مهاجرت تحصیلی به کانادا و زندگی در کانادا بیان می‌ شود. ما در سیم آخر برای نوشتن انگیزه نامه مطابق با استاندارد های سفارت همراه شماییم.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا-6.jpg

برای بررسی درصد قبولی و دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا باید بدانید که اگر آفیسر سفارت با مدارک و شرایط شما قانع نشود، ویزای شما ریجکت خواهد شد. ریجکتی در موارد زیادی قابل حل است. در بخش ‌های بعدی اقدامات لازم را در صورت ریجکت شدن ویزا بررسی می ‌کنیم.

  • کافی نبودن تمکن مالی: در صورتی که گزارش ارائه شده از حساب شما با نیازمندی‌ های موجود برای ویزای تحصیلی کانادا تطابق نداشته باشد، ویزای شما ریجکت خواهد شد. ما در سیم‌ آخر برای جلوگیری از این اتفاق، مشاوره تمکن مالی به متقاضیان ارائه می ‌دهیم.
  • زیاد بودن گپ تحصیلی: اگر بین آخرین مقطع شما و اقدام برای مقطع فعلی، فاصله زمانی وجود داشته باشد، این فاصله گپ تحصیلی نام می گیرد و شانس شما را برای اخذ ویزا پایین می ‌آورد. البته اگر برای این فاصله زمانی، توجیه مورد قبول سفارت داشته باشید، گپ تحصیلی اثری در شانس شما نخواهد داشت. توجیه گپ تحصیلی با ارائه نمره زبان بالا، مقاله ISI و رزومه کار در زمینه رشته تحصیلی امکان ‌پذیر است.
  • نداشتن دلیل بازگشت به ایران: یکی از نکاتی که در پروسه صدور ویزا تاثیر گذار است، داشتن دلیل محکم برای بازگشت به ایران بعد از تحصیل است. آفیسر سفارت باید قانع شود که شما بعد از تحصیل به ایران باز می ‌گردید.

شرایط اخذ بورسیه برای ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا-7.jpg

جهت دریافت بورسیه برای ویزا مهم ترین معیار، نمره علمی خوب و رزومه علمی قوی است؛ اما بسته به دانشگاه یا کالج، رشته و سطح انتخابی شما ممکن است که شرایط اخذ بورسیه فرق داشته باشند. شما می توانید برای مشاوره ویزای دانشجویی کانادا به سایت سیم آخر مراجعه کنید.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی کانادا

مجوز تحصیلی که برای شما صادر می شود 90 روز معتبر خواهد بود. بعد از ورود به خاک کانادا می توانید برای تمدید ویزا اقدام کنید. مدت ویزا بسته به مدت زمانی که تحصیلات شما طول می کشد متغیر خواهد بود.

شرایط درخواست ویزای همراه کانادا

آیا می ‌خواهید همراه خانواده مهاجرت کنید؟ کانادا بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ زیرا از نظر سهولت اخذ ویزای همراه، کانادا وضعیت بهتری نسبت ‌به کشور های اروپایی دارد. شما می ‌توانید والدین، همسر یا فرزندان خود را با ویزای همراه به کانادا ببرید. کانادا دو نوع ویزای همراه دارد:

  • ویزای همراه کاری (Open Work Permit): این ویزا مخصوص زمانی است که همراه شما می‌ خواهد تا پایان تحصیل شما در کانادا بماند. این ویزا که مجوز کار آزاد در کانادا نام دارد، به همراه اجازه می‌ دهد برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند. کسانی که با ویزای کاری وارد کانادا می‌ شوند فقط می‌ توانند برای کارفرمایان دارای کد LMIA کار کنند؛ در حالی که با ویزای همراه کاری این محدودیت وجود ندارد. کانادا به همراه دانشجو اجازه کار بدون محدودیت می‌ دهد و فرزندان دانشجو می ‌توانند تا سن ۱۸ سالگی در مدارس کانادا رایگان تحصیل کنند.
  • ویزای همراه توریستی (Temporary Residence Visa): این ویزا برای زمانی است که یکی از آشنایان شما قصد سفر به کانادا برای زمان محدودی را دارد. ما در سیم ‌آخر هم برای ویزای همراه کاری و توریستی اقدام می‌ کنیم تا عزیزان شما بتوانند کنار شما باشند. برای شروع کافی است فرم درخواست مشاوره رایگان سیم آخر را پر کنید.

فرد همراه می‌ تواند سرپرست شما باشد یا همسر و فرزندتان. در هر صورت تمکن مالی سرپرست خانواده باید جواب‌ گوی هزینه‌ های یک‌ سال زندگی خانواده در کانادا باشد. ما در سیم‌ آخر به شما مشاوره تمکن مالی ارائه می ‌دهیم. اگر به اخذ ویزای تحصیلی کانادا علاقه دارید کافی است فرم مشاوره رایگان سیم‌آخر را پر کنید.

مزایای ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا-8.jpg

برخی از مهم ترین مزایای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در این کشور عبارت اند از:

  • شهریه کم
  • تنوع نژادی
  • سیستم آموزشی با کیفیت
  • مدرک معتبر در سطح بین الملل
  • امنیت بالای کانادا
  • فرصت های شغلی فراوان
  • مکانی عالی برای شروع کسب و کار پس از تحصیل

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در کانادا

در حین تحصیل با ویزای تحصیلی امکان بیست ساعت کار در هفته را دارید؛ اما اگر پس از اتمام تحصیل قصد دارید ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل کنید، باید به اداره مهاجرت درخواست بدهید. ویزای کار در کانادا سه سال معتبر است.

تبدیل ویزای تحصیل به اقامت دائم و تابعیت کانادا

تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به اقامت دائم تنها پس از اتمام تحصیلات امکان پذیر خواهد بود. اقامت دائم به فرد در صورتی اعطا خواهد شد که تمامی شرایط لازم برنامه مهاجرتی کانادا را از قبل داشته است و اکنون پس از اتمام تحصیلات خود قصد اقامت در این کشور را دارد.

حداقل هزینه ‌های زندگی در کانادا برای یک دانشجو

ویزای تحصیلی کانادا-9.jpg

هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا بسته به شرایط شما می تواند متفاوت باشد. هزینه زندگی دانشجویی در کانادا تا حدودی به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید و همچنین شهری که در آن زندگی می‌کنید دارد. برای مثال ممکن است شما بخواهید در یک دانشگاه خصوصی تحصیل کنید؛ طبیعی است که تحصیل برای شما هزینه بالایی داشته باشد. در ادامه میانگین هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا را آورده‌ایم:

هزینه‌ها میانگین ماهانه (دلار کانادا) میانگین سالانه (دلار کانادا)
شهریه - ۱۸,۹۰۷
هزینه‌‌های اقدام - ۴۰۰
هزینه بیمه ۷۰ ۸۴۰
هزینه خرید کتاب - ۶۰۰
اجاره خوابگاه دانشگاه ۶۰۰ ۷,۲۰۰
هزینه تلفن همراه ۳۰ ۳۶۰
اشتراک ماهانه حمل‌ونقل عمومی ۴۰ ۴۸۰
خریدهای سوپرمارکتی ۳۰۰ ۳,۶۰۰
تفریحات ۸۰ ۹۶۰
بیمه ماشین - ۱,۵۰۰
سوخت ۲۰۰ ۲,۴۰۰
مجموع ۱,۳۲۰ ۳۷,۲۴۲

ویزای تحصیلی کانادا برای متاهلین

در صورتی که متاهل هستید، می توانید برای کوتاه تر شدن فرآیند درخواست ویزا از برنامه های دولت کانادا برای ارائه ویزا به دانشجویان دارای همسر و فرزند استفاده کنید. چنین درخواست هایی سریع تر پردازش می شوند و ارائه ویزا کوتاه تر خواهد بود.

ویزای تحصیلی کانادا زیر 18 سال

برای کودکانی که باید تحصیل را از پایه ابتدایی شروع کنند، نیازی به ویزا تحصیلی کانادا نیست؛ اما برای شروع تحصیل در مقطع دبیرستان و بالا تر کودکان زیر 18 سال نیز باید ویزای تحصیلی دریافت کنند.

چگونه شانسم را برای گرفتن ویزای دانشجویی کانادا افزایش دهم؟

ویزای تحصیلی کانادا-10.jpg

عوامل مختلفی روی شانس ویزا تاثیر دارند. افسر سفارت شرایط شما را با توجه به معیار های دولت کانادا بررسی می ‌‌کند تا صلاحیت شما را برای تحصیل در این کشور بسنجد. عوامل موثر روی شانس اخذ ویزا عبارت اند از:

  • تناسب سن و مقطع تحصیلی: وجود گپ تحصیلی بین آخرین مقطع و مقطع فعلی، در صورتی که توجیه خوبی برای این گپ نداشته باشید، باعث کاهش شانس شما خواهد شد. توجیه گپ تحصیلی برای ویزای تحصیلی کانادا با ارائه سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی یا نمره زبان بالا انجام می ‌شود.
  • داشتن دلیل برای بازگشت: افسر سفارت باید قانع شود که شما برای بازگشت به کشور خود بعد از پایان تحصیل، دلیل دارید. هر چقدر دلایل شما قانع‌کننده ‌تر باشد، شانس بهتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهید داشت.
  • نمره زبان بالا: هر دانشگاه برای پذیرش حداقل ‌هایی دارد. برای مثال شما با آيلتس ۶ می‌ توانید از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرید؛ اما نمره زبانتان هر چقدر بالا تر باشد، شانس شما را برای اخذ ویزا افزایش خواهد داد.

خدمات سیم آخر برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

ما در سیم‌ آخر این خدمات را به متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی ارائه می‌ دهیم:

  • ‌مشاوره رایگان مهاجرتی
  • پیدا کردن رشته و دانشگاه متناسب با سوابق تحصیلی شما در کانادا
  • تکمیل مدارک با توجه به استاندارد های سفارت و دانشگاه‌ های کانادا
  • ویرایش رزومه، انگیزه‌ نامه و Study Plan با توجه به استاندارد های سفارت و دانشگاه‌ های کانادا
  • انجام پیگیری ‌های پذیرش و ویزا
  • تقویت سطح زبان انگلیسی در کلاس‌ های کاملا خصوصی

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان

ویزای تحصیلی کانادا-11.jpg
  • بررسی شرایط: قبل از هر چیز لازم است شرایط خود را بررسی کنید و ببینید آیا با شرایط مورد نیاز دانشگاه ‌های کانادا تطابق دارد یا خیر. شرایط هر دانشگاه را می‌ توانید از سایت دانشگاه مورد نظر مشاهده کنید.
  • اخذ پذیرش: بعد از انتخاب دانشگاه، باید مدارک مربوط به سوابق تحصیلی و مدرک زبان خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. کارشناسان دانشگاه مقصد این شرایط را بررسی می ‌کنند و صلاحیت شما را برای گرفتن پذیرش می‌ سنجند. در این مرحله ما به شما کمک می‌ کنیم تا مدارک خود را طبق استاندارد های دانشگاه تکمیل و ویرایش کنید.
  • اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا: بعد از دریافت جواب مثبت دانشگاه، نوبت به اقدام برای ویزا می ‌رسد. در این مرحله لازم است مدارک تکمیلی را برای سفارت ارسال کنید. از مهم‌ ترین مدارک این مرحله می ‌توان به تمکن مالی، انگیزه‌ نامه و گواهی عدم سوء سابقه اشاره کرد. آفیسر سفارت شرایط عمومی شما را برای زندگی در کانادا و تحصیل بررسی می‌ کند و برای جواب ویزای شما تصمیم می ‌گیرد.
  • گرفتن وقت انگشت‌ نگاری و پیکاپ ویزا: پس از مثبت شدن جواب ویزا لازم است از یک مرکز VAC وقت انگشت‌ نگاری بگیرید. این مراکز در ایران وجود ندارند و لازم است برای این کار از طریق کشور های همسایه مثل ترکیه یا ارمنستان اقدام کنید. ممکن است در زمان انگشت‌ نگاری از شما سوالاتی هم برای اطمینان از صحت اطلاعاتتان پرسیده شود.

آخرین اخبار ویزای دانشجویی کانادا

  • مارک میلر وزیر مهاجرت کانادا شد.
  • دارندگان ویزای کاری در کانادا می ‌توانند بدون هیچ محدودیتی تحصیل کنند.
  • ظرفیت برنامه مهاجرت استانی کانادا به زودی افزایش می یابد.
  • زبان فرانسوی برای تمام برنامه‌ های مهاجرتی کبک الزامی خواهد شد.

جمع بندی

کانادا کشوری چند فرهنگی است و سیستم آموزشی باکیفیت این کشور وجود دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه های تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا باعث می شود تا این کشور به یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل در خارج از کشور شود. برای این که برای تحصیل وارد این کشور شوید، به ویزای تحصیلی کانادا نیاز خواهید داشت که در این مقاله به طور کامل درمورد آن توضیح دادیم.