مختصری در مورد انگلستان

زبان رسمی: انگلیسی

دین رسمی: ندارد

حکومت: پادشاهی مشروطه و جمهوری

جمعیت: ۵۶ میلیون نفر

تراکم جمعیت: ۴۳۴ نفر بر کیلومتر مربع

مسافت تا ایران: ۶,۱۱۶ کیلومتر (پرواز ۶ ساعته)

اختلاف زمانی با ایران: سه ساعت و سی دقیقه (ساعت سه بعد از ظهر شنبه در ایران برابر است با ساعت ۱۱ و سی دقیقه قبل از ظهر در انگلستان)

ویزای دانشجویی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس-1.jpg

برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی انگلستان لازم است این ویزا را دریافت کنید. همه کسانی که بالای ۱۶ سال سن داشته باشند، می ‌توانند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. متقاضیان ۱۶ و ۱۷ ساله باید رضایت ‌نامه از والدین یا سرپرست قانونی خود (قیم) ارائه کنند. مدت اعتبار این ویزا برابر است با طول دوره تحصیلی شما به‌ علاوه یک ماه. بدیهی است که فقط کسانی امکان اخذ این ویزا را دارند که از یک موسسه معتبر آموزشی در انگلستان پذیرش گرفته باشند و سایر شرایط مثل تمکن مالی را هم فراهم کرده باشند. تا سه ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود فرصت دارید ویزای دانشجویی انگلیس را دریافت کنید. در صورتی که بخواهید بعد از پایان تحصیل وارد مقطع تحصیلی جدیدی در این کشور شوید، امکان تمدید ویزا برای شما وجود خواهد داشت؛ علاوه بر این، با ویزای تحصیلی انگلیس خود و همراهتان می ‌توانید کار تمام‌ وقت داشته باشید.

شرایط سنی ویزای تحصیلی انگلیس

در اکثر دانشگاه های انگلیس مانند دانشگاه های برتر و مطرحی مثل کمبریج محدودیتی از لحاظ سنی برای پذیرش دانشجویان وجود ندارد؛ اما باید بدانید اکثر کسانی که در دانشگاه تحصیل می کنند، دانش آموزان فارغ التحصیلی هستند که 18 سال سن دارند و به تازگی وارد دانشگاه شده اند.

اگر با بیش از 21 سال سن وارد دانشگاه شوید، در دسته دانشجویان بالغ طبقه بندی می شوید. برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس باید ثابت کنید که مهارت ها و بلوغ شخصی کافی برای تحصیلات عالی را دارید و می توانید بدون مشکل در دانشگاه تحصیل کنید.

اگر کمتر از 18 سال سن دارید هم باید برای تحصیل در دانشگاه از مسئول پذیرش کالج (College Admissions Tutor) مشاوره بگیرید. مشاوران درمورد برنامه تحصیلی با شما صحبت می کنند و دستورالعمل هایی را برای یک مسیر موفق ارائه می دهند. همچنین فراموش نکنید که متقاضیان زیر 16 سال، برای پذیرش در دانشگاه و دریافت ویزا با محدودیت و الزامات مختلفی رو به رو خواهند شد.

لیست مدارک ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس-2.jpg

برای درخواست ویزای تحصیلی انگلیس باید مدارک مورد نیاز را داشته باشید. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر

مهم ترین چیزی که برای درخواست ویزا به آن نیاز دارید، پاسپورت معتبر است؛ البته بسته به نامه پذیرش شما ممکن است به پاسپورت در شرایط خاص نیاز نداشته باشید.

  • مدرک زبان انگلیسی

مدرک بعدی، ارائه مدرکی معتبر برای نشان دادن تسلط شما به زبان انگلیسی است. خود دانشگاه ها هم می توانند ارزیابی زبان از دانشجو را انجام دهند؛ اما بهتر است که مدرکی برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی داشته باشید. هنگام درخواست ویزای تحصیلی انگلیس اگر در آزمون های زبان مانند آیلتس شرکت کرده اید، مدرک خود را ارائه دهید.

  • ترجمه مدارک

تمامی مدارکی که دارید باید از قبل ترجمه شده باشند. در کنار ترجمه مدارک باید اصل مدارک را هم همراه داشته باشید. در ترجمه موارد زیر باید مشخص باشند:

تایید از مترجم که نشان دهد ترجمه مطابق سند اصلی است.

اطلاعات تماس شرکت ترجمه

تاریخ ترجمه

  • اثبات تمکن مالی

در قدم بعدی برای دریافت ویزای تحصیلی باید اثبات کنید که پشتوانه مالی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی خود در بریتانیا در اختیار دارید. برخی از مدارکی که می توانند تمکن مالی شما را اثبات کنند عبارتند از:

صورت حساب های بانکی شخصی

نامه های بانکی

وام نامه های رسمی

نامه های حمایت مالی رسمی

  • رضایت نامه از حامی دولتی

اگر بنا به هر دلیلی تحت پوشش دولت بوده اید، باید رضایت نامه ای از طرف دولت داشته باشید که به شما اجازه دریافت ویزا برای خروج از کشور را می دهد.

  • مدرک دال بر رابطه شما با والدین

اگر هنوز هم سرپرست شما والدینتان هستند، برای درخواست ویزای تحصیلی انگلیس باید رابطه خود را با والدینتان ثابت کنید. گواهی تولد یا گواهی فرزند خواندگی برای اثبات این موضوع کافی است. همچنین به نامه رضایت والدین هم نیاز دارید. لازم نیست که نامه تان فرمت دقیقی داشته باشد؛ اما امضا و تاریخ در نامه الزامی است.

  • آزمایش سل

دانشجویان برخی از کشور ها قبل از ورود به خاک انگلیس باید آزمایش سل بدهند. برای این که بدانید به آزمایش سل نیاز دارید یا خیر باید به سایت سفارت انگلیس مراجعه کنید.

  • گواهینامه ATAS

گواهینامه ATAS تنها برای دانشجویانی نیاز است که درخواست ویزای تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند. صدور این گواهینامه حداقل یک ماه زمان می برد.

به طور خلاصه، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان عبارتند از:

پاسپورت معتبر، پاسپورت ‌های پیشین (در صورت وجود)، عکس مناسب پاسپورت، فرم تایید پذیرش با امتیاز ۳۰ به بالا، مدرک زبان انگلیسی، گزارش حساب + گردش مالی ۶ ماه اخیر، فرم تکمیل ‌شده‌ درخواست ویزای انگلیس، ترجمه شناسنامه، ترجمه سند ازدواج برای افراد متاهل، رضایت‌ نامه سرپرست قانونی برای افراد زیر ۱۸ سال، گواهی سلامت و سوابق تحصیلی

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی انگلستان

ویزای تحصیلی انگلیس-3.jpg

مهم ترین موضوعی که بر دریافت ویزای تحصیلی انگلیس تاثیر می گذارد، تمکن مالی است. شما باید برای هزینه های دانشگاه و زندگی در انگلستان تمکن مالی کافی را داشته باشید و بتوانید شهریه حداقل 1 سال تحصیلی را پرداخت کنید.

تمکن مالی برای زندگی در انگلیس بستگی به این دارد که می خواهید در لندن زندگی کنید یا خیر. در صورتی که قصد اسکان در لندن را دارید، باید تمکن مالی 1334 پوند در ماه را داشته باشید. برای خارج از لندن هم به تمکن مالی 1023 پوند در ماه نیاز دارید. البته اگر قبلا به مدت 12 ماه با ویزای معتبر در انگلستان بوده اید، نیازی به اثبات تمکن مالی نخواهید داشت.

در صورتی که هنگام درخواست ویزای تحصیلی انگلیس قصد داشته باشید هر یک از اعضای خانواده را همراه خود به انگلیس ببرید، پول بیشتری نیاز است.

اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی انگلستان با ارائه گزارش حساب و گردش ۶ ماهه حساب بانکی انجام می‌ شود. همانطور که اشاره شد، گزارش حساب شما باید نشان دهد که توانایی پرداخت هزینه ‌های یک سال تحصیل و زندگی در انگلیس را دارید. این هزینه به‌ طور میانگین ۱۲ هزار پوند محاسبه می‌ شود. البته این عدد ممکن است با توجه به شرایط تحصیل، مسکن انتخابی و میزان شهریه تغییر کند. اثبات تمکن مالی با ارائه گزارش حساب خودتان یا حامی مالی (اسپانسر) انجام می‌ شود و در سیستم CAS‌ برای شما ۱۰ امتیاز را به‌ همراه دارد.

سوابق تحصیلی و کاری

بدیهی است هر چه رزومه قوی ‌و کامل تری داشته باشید، پروسه اخذ ویزای تحصیلی انگلستان برای شما ساده‌ تر پیش خواهد رفت. توجه داشته باشید که سابقه انجام کار، معدل بالا یا مقاله، زمانی ارزشمند است که با رشته فعلی شما مرتبط باشد. اگر قرار است در انگلیس رشته‌ ای نامرتبط با مقاطع قبلی خود را انتخاب کنید، سوابق تحصیلی و کاری شما تاثیر زیادی روی شانس اخذ ویزای تحصیلی انگلیس برایتان نخواهد داشت.

هزینه ویزای تحصیلی انگلیس برای انواع برنامه های تحصیل

ویزای تحصیلی انگلیس-4.jpg

هزینه درخواست ویزای تحصیلی چه در خارج از انگلیس و چه در داخل انگلیس برای درخواست و یا تمدید ویزا، 490 پوند است. هزینه ویزای فردی که همراه شما است هم، به عهده خودتان خواهد بود. همچنین هنگام درخواست ویزای تحصیلی انگلیس باید هزینه های اضافی ای بابت مراقبت های بهداشتی هم پرداخت کنید. میزان هزینه مراقبت های بهداشتی بسته به مدت زمان ویزا متغیر خواهد بود.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی انگلستان

برای اینکه بتوانید برای ویزای تحصیلی انگلیس درخواست بدهید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

مرحله 1: دریافت نامه پذیرش از دانشگاه

در اولین قدم باید به دانشگاه مورد نظر خود درخواست بدهید. بعد از درخواست، باید برای دریافت نامه پذیرش از دانشگاه منتظر بمانید.

مرحله 2: دریافت گواهی پذیرش

در مرحله بعدی باید گواهی پذیرش تحصیلی یا همان CAS را برای درخواست ویزای تحصیلی انگلیس دریافت کنید. در صورتی که از دانشگاه مورد نظر نامه پذیرش دریافت کرده باشید، گواهی CAS هم به شما اعطا خواهد شد. هزینه دریافت این گواهی 25 پوند است.

مرحله 3: شروع فرآیند درخواست

در مرحله بعد باید فرآیند درخواست را شروع کنید. روند درخواست ویزای دانشجویی را بهتر است که شش ماه قبل از شروع دوره تحصیلتان آغاز کنید. هزینه دریافت ویزا هم همانطور که اشاره شد، 490 پوند است.

مرحله 4: محاسبه هزینه اضافی خدمات بهداشتی مهاجرت

برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس باید هزینه اضافی خدمات بهداشتی خود را پرداخت کنید. در صورتی که قصد داشته باشید بیشتر از شش ماه در این کشور بمانید، پرداخت این هزینه اجباری است.

هزینه اضافی ای که تحت عنوان خدمات بهداشتی مهاجرت از شما دریافت می شود، معادل 470 پوند به ازای هر سال است و به ازای 1 تا 6 ماه هم 235 پوند دریافت می شود.

مرحله 5: اثبات تسلط به زبان انگلیسی

در مرحله بعدی باید تسلط خود به زبان انگلیسی را ثابت کنید. برای این موضوع دانشگاه های مختلف شرایط متفاوتی دارند. با توجه به دانشگاهی که درخواست تحصیل در آن را دارید، بررسی کنید که به چه مدرک زبانی برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس نیاز دارید.

مرحله 6: تکمیل درخواست

بعد از اینکه تمامی مراحل قبل را با موفقیت پشت سر گذاشتید، باید درخواست خود را تکمیل کنید تا اعتبار مدارک شما سنجیده شود.

به طور خلاصه، برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس لازم است این مراحل را طی کنید:

اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در انگلستان، ثبت ‌نام بیومتریک (انگشت ‌نگاری و عکس‌ برداری) در یکی از مراکز درخواست ویزا، تحویل حضوری مدارک و شرکت در مصاحبه

با طی کردن این مراحل، صلاحیت شما برای تبدیل شدن به شهروند موقت انگلستان تایید می‌ شود. لازم به ذکر است در صورتی که بعد از پایان تحصیل خود در این کشور کار پیدا کنید یا توانایی سرمایه ‌گذاری در این کشور را داشته باشید، ویزای شما تبدیل و تمدید خواهد شد و به شهروند دائم انگلیس تبدیل می‌ شوید.

سیستم امتیازبندی CAS

ویزای تحصیلی انگلیس-5.jpg

مهم ‌ترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی انگلستان، اخذ حداقل ۳۰ امتیاز از CAS‌ است. این امتیاز، میزان صلاحیت شما را برای تحصیل در انگلیس با استفاده از مواردی مثل نمره زبان و طول دوره تعیین می ‌کند. در ادامه، شما را با سیستم امتیازبندی CAS بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تاییدیه پذیرش دانشجویان یا Confirmation of Acceptance for Students که به‌ طور مخفف CAS نامیده می ‌شود، معیار پذیرش دانشجویان برای اداره مهاجرت انگلستان است. شما باید برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس حداقل ۳۰ امتیاز تاییدیه پذیرش داشته باشید. لازم است توجه داشته باشید که مدرک CAS‌ تا ۶ ماه اعتبار دارد و بعد از این مدت اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی انگلستان را داشته باشید لازم است دوباره اقدام کنید. مواردی که در پرونده CAS شما مورد بررسی قرار می‌ گیرند عبارتند از:

  • زمان شروع و پایان دوره
  • دلایل صلاحیت شما برای ورود به رشته و مقطع مورد نظر
  • مواردی مثل سوابق تحصیلی و کاری مرتبط
  • مدرک و نمره زبان
  • پاسپورت
  • اطلاعات بورسیه (در صورت وجود)

تمدید و تغییر ویزای دانشجویی انگلیس و افزایش طول اقامت

ویزای تحصیلی انگلیس-6.jpg

در صورتی که در خاک انگلیس دانشجو هستید، باید بعد از اتمام مدت زمان اعتبار مدرک خود، برای تمدید آن اقدام کنید. برای تمدید ویزای تحصیلی انگلیس باید:

  • ویزای دانشجویی Tier 4 عمومی داشته باشید.
  • پیشنهاد تحصیل از دانشگاه یا کالجی با مجوز رسمی برای ادامه تحصیل داشته باشید.
  • نشان دهید که تحصیلات علمی شما در سطح مناسبی نسبت به دوره فعلی شما است.
  • اگر کمتر از 12 ماه است که با ویزای معتبر در انگلستان بوده اید، باید اثبات کنید که برای ادامه تحصیل در بریتانیا پول کافی دارید.

همچنین فرزندان، همسر یا هر کدام از اعضای خانواده شما هم باید همراه با شما یا قبل از اتمام انقضای ویزای فعلی خود برای تمدید درخواست بدهند.

در صورتی که تحصیلات خود را در خاک انگلستان به اتمام برسانید، می توانید یک ویزای حداقل 2 ساله برای پیدا کردن کار دریافت کنید.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس-7.jpg

مدت زمانی که می توانید در خاک انگلستان بمانید به طول دوره ویزا و تحصیلاتی که قبلا در انگلستان گذرانده اید دارد.

در صورتی که بیشتر از 18 سال دارید، می توانید با دریافت ویزای تحصیلی انگلیس تا 5 سال در این کشور بمانید. اگر هم کمتر از سطح دریافت مدرک هستید، می توانید تا 2 سال در انگلیس بمانید.

شرایط کار در حین تحصیل و پس از تحصیل در انگلیس

روز های کار در انگلیس از دوشنبه یا یکشنبه است. در صورتی که در ویزای تحصیلی انگلیس شما قید شده باشد که کار مجاز نیست، شما حق کار را چه به صورت فریلنسر مانند کار در Uber و چه به صورت پاره وقت یا دائمی ندارید.

در صورتی که دانشجوی لیسانس باشید، به احتمال زیاد اجازه کار خواهید داشت؛ اما کار کردن برای شما به 20 ساعت در هفته محدود خواهد شد. کار تمام وقت تنها در تعطیلات دانشگاه مجاز است.

در مورد پیدا کردن کار پس از تحصیل باید گفت که انگلستان فرصت های کاری پاره وقت و تمام وقتی را پیش روی دانشجویان می گذارد. چه به دنبال کار با حقوق و چه به دنبال کار های داوطلبانه برای افزایش سابقه کاری خود باشید، سایت UCL Career Services یکی از انتخاب های مناسب برای شروع کار است.

شرایط لازم برای دریافت ویزای همراه انگلیس

پس از دریافت ویزای تحصیلی انگلیس، اگر همراهی دارید، باید برای دریافت ویزای همراه اقدام کنید. ویزای همراه به افراد زیر تعلق می گیرد:

  • فرد همسر شما باشد و حداقل بیشتر از 2 سال با هم زندگی کرده باشید.
  • اگر فرزند دارید، فرزند شما باید زیر 18 سال باشد. اگر 16 سال یا بیشتر است، فرد باید به شما وابسته باشد. وابسته بودن به این معنا است که شخص نمی تواند زندگی مستقل داشته باشد و یا از سوی دارنده اصلی ویزای تحصیلی مورد حمایت قرار می گیرد.

انواع ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس-8.jpg

مدت زمانی که می توانید در خاک انگلستان بمانید به طول دوره ویزا و تحصیلاتی که قبلا در انگلستان گذرانده اید دارد.

در صورتی که بیشتر از 18 سال دارید، می توانید با دریافت ویزای تحصیلی انگلیس تا 5 سال در این کشور بمانید. اگر هم کمتر از سطح دریافت مدرک هستید، می توانید تا 2 سال در انگلیس بمانید.

شرایط کار در حین تحصیل و پس از تحصیل در انگلیس

روز های کار در انگلیس از دوشنبه یا یکشنبه است. در صورتی که در ویزای تحصیلی انگلیس شما قید شده باشد که کار مجاز نیست، شما حق کار را چه به صورت فریلنسر مانند کار در Uber و چه به صورت پاره وقت یا دائمی ندارید.

در صورتی که دانشجوی لیسانس باشید، به احتمال زیاد اجازه کار خواهید داشت؛ اما کار کردن برای شما به 20 ساعت در هفته محدود خواهد شد. کار تمام وقت تنها در تعطیلات دانشگاه مجاز است.

در مورد پیدا کردن کار پس از تحصیل باید گفت که انگلستان فرصت های کاری پاره وقت و تمام وقتی را پیش روی دانشجویان می گذارد. چه به دنبال کار با حقوق و چه به دنبال کار های داوطلبانه برای افزایش سابقه کاری خود باشید، سایت UCL Career Services یکی از انتخاب های مناسب برای شروع کار است.

شرایط لازم برای دریافت ویزای همراه انگلیس

پس از دریافت ویزای تحصیلی انگلیس، اگر همراهی دارید، باید برای دریافت ویزای همراه اقدام کنید. ویزای همراه به افراد زیر تعلق می گیرد:

  • فرد همسر شما باشد و حداقل بیشتر از 2 سال با هم زندگی کرده باشید.
  • اگر فرزند دارید، فرزند شما باید زیر 18 سال باشد. اگر 16 سال یا بیشتر است، فرد باید به شما وابسته باشد. وابسته بودن به این معنا است که شخص نمی تواند زندگی مستقل داشته باشد و یا از سوی دارنده اصلی ویزای تحصیلی مورد حمایت قرار می گیرد.

انواع ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس-9.jpg

برخی از مهم ترین دلایلی که باعث ریجکت ویزای دانشجویی می شوند عبارتند از:

  • اطلاعات نادرست

علت ریجکت شدن بسیاری از دانشجویان ارسال اطلاعات اشتباه است. گاه پر کردن فرم ها برای دانشجویانی که می خواهند برای اولین بار درخواست دهند کمی گیج کننده خواهد بود.

  • فرم درخواست ناقص

شما هنگام درخواست باید تمامی قسمت های فرم را با دقت پر کنید و اطلاعات پشتیبان را در صورت نیاز در فرم وارد کنید. در صورتی که افسر ویزا نتواند درخواست را به طور کامل ارزیابی کند، آن را ریجکت خواهد کرد.

  • سابقه تحصیلی ضعیف

اگر در دانشگاه های ضعیفی تحصیل کرده باشید یا سابقه تحصیلی خوبی نداشته باشید، احتمال ریجکت درخواست شما افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

انگلستان یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل است. این کشور به دلیل سیستم آموزشی باکیفیت خود شناخته شده است. دانشگاه های این کشور در سطح دنیا مشهورر هستند. کوتاه تر بودن دوره های تحصیلی به نسبت شهریه تحصیلی در انگلستان باعث می شود بسیاری از افراد برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس اقدام کنند. در این مقاله درمورد شرایط دریافت ویزای تحصیل انگلستان و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح دادیم.