نام انگلیس را که می‌شنویم ناخودآگاه یاد پوند، اختلاف آن با ریال و هزینه‌های سنگین زندگی در این کشور میُفتیم. اما واقعیت آن است که اگر در انگلیس کار پیدا کنید برای زندگی کردن با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. نرخ بیکاری در انگلیس زیر 4 درصد است و این یعنی کار پیدا کردن در این کشور خارج از تصور نیست. ضمن اینکه دولت انگلیس هر سال لیستی از مشاغل مورد نیاز در این کشور ارائه می‌دهد تا کسری نیروی کار خود را جبران کند. برای اینکه برای گرفتن ویزای کاری در انگلیس اقدام کنید باید بدانید که شرایط اخذ ویزای کاری در این کشور چگونه است، از چه راه‌هایی می‌توانید در انگلیس ویزای کاری بگیرید و با انواع ویزای کاری در این کشور آشنا شوید. در این مطلب به همه‌ی این سؤال‌ها پاسخ داده‌ایم. با سیم آخر همراه باشید.

شرایط اخذ ویزای کاری در انگلیس برای ایرانیان

در ابتدا بهتر است این نکته را در نظر بگیریم که انگلیس، تنها لندن نیست و برای کار کردن در این کشور می‌توانید برای هر شهری که می‌خواهید اقدام کنید. شهرهای دیگر انگلیس هم مانند لندن از امکانات رفاهی برخوردارند و به شما زندگی آسوده و همراه با آرامش هدیه می‌کنند. در انگلستان برای کاریابی ابتدا باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. بدیهی است که نمره آیلتس بالاتر شانس شما را برای اخذ ویزای کاری در انگلیس افزایش می‌دهد. البته کار پیدا کردن با نمره آیلتس متوسط هم غیر ممکن نیست اما سخت‌تر است. بعد از آنکه از سطح زبانی خود مطمئن شدید باید از یک کارفرمای انگلیسی پیشنهاد کار یا همان جاب‌آفر دریافت کنید. بعد از آن می‌توانید به سفارت انگلیس مراجعه کنید و با ارائه مدارک ویزای کاری خود را دریافت کنید. مهم‌ترین مدارکی که باید به سفارت انگلیس ارائه دهید گواهی تمکن مالی است. تفاوت این تمکن مالی در ویزای کاری با ویزای تحصیلی آن است که شما می‌توانید یک با ارائه گواهی حمایت کارفرما هم مجوز ورود به انگلیس را بگیرید. در این گواهی کارفرما متعهد می‌شود که در طول اقامت شما دست کم ماهیانه 800 پوند را به حساب شما واریز کند. حال اینکه چطور باید کارفرما را برای دریافت این گواهی قانع کنید هنر شما خواهد بود.

halkin-monument.webp

لیست مشاغل مورد نیاز در کشور انگلیس

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، دولت انگلیس هر سال لیستی از مشاغلی که در آن با کمبود نیروی کار مواجه شده است ارائه می‌دهد. درا دامه لیست برخی مشاغل مورد نیاز انگلیس در سال 2023 را آورده‌ایم:

مشاغل مربوط به مهندسی مشاغل مربوط به بهداشت مشاغل مربوط به  هنر مشاغل دیگر
مهندس عمران پزشک عمومی طراح گرافیک سرآشپز
مهندس برق سونوگرافی مدیر تولید جوشکار
مهندس معدن عصب شناس آهنگ‌ساز مدیر پروژه
مهندس سیالات خون شناس نوازنده ارکسترال دانشمند هسته‌ای
مهندس حفاری مددکار اجتماعی انیماتور معلم دوره متوسطه
مهندس شیمی پزشک اورژانس رقصنده باله توسعه‌دهنده نرم‌افزار

البته اگر تخصص شما در در این لیست نیست به معنی شانس کمتر شما برای کاریابی نخواهد بود. کارفرمایان زیادی در انگلیس به دنبال حرفه‌های خارج از این لیست هستند.

چگونه در انگلیس کار پیدا کنیم؟

وقتی رزومه خود را در زمینه تخصصی خود آماده کردید وقت آن است که شانس خود را امتحان کنید. رزومه خود را برای کارفرمایان انگلیسی ارسال کنید و منتظر جاب‌آفر بمانید. سؤال اینجاست که رزومه خود را چگونه در اختیار کارفرمایان بگذارید؟ شما باید از طریق وب‌سایت‌ها و آژانس‌های کاریابی در انگلیس اقدام کنید. در ادامه لیستی از وب‌سایت‌ها و آژانس‌های کاریابی معتبر در انگلیس را آورده‌ایم:

  • Jobs.ac.uk
  • Jobsite
  • Glassdoor
  • Reed
  • Indeed
  • The UK Government Job Portal
  • Honest.work
  • Adzona.co.uk
  • Cv-library.co.uk
  • Escapethecity.org

انواع ویزای کاری در انگلیس

به طور کلی به ویزای کاری در انگلیس تیِر (Tier) می‌گویند. در انگلیس 27 نوع ویزای کاری وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کنیم:

  • ویزای کاری بلندمدت Tier2
  • ویزای کاری کوتاه مدت Tier5
  • ویزای سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار Tier1

ویزای کاری بلندمدت Tier2 در انگلیس

این ویزا معمول‌ترین ویزایی است که متقاضیان مهاجرت برای آن اقدام می‌کنند و روال اقدام برای اخذ این نوع ویزا را در بخش‌های قبل به طور کلی شرح داده‌ایم. برای گرفتن این ویزا حتما به یک پیشنهاد کاری یا همان جاب‌آفر از طرف یک کارفرمای انگلیسی نیاز خواهید داشت. ویزای کاری بلندمدت در انگلیس هم به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه آورده‌ایم:

ویزای کارکنان ماهر: این یک ویزای 5 ساله است که به افراد متخصص در زمینه‌های مهندسی، کادر درمان، پلیس، پژوهش، وکالت، روانشناسی و خبرنگاری تعلق می‌گیرد.

ویزای مخصوص کادر درمان: این ویزای بلندمدت هم 5 ساله است و همانطور که از اسم آن پیداست به پرستاران، پزشکان و کادر درمان تعلق دارد.

ویزای مخصوص ورزشکاران: این ویزا به ورزش‌کاران و مربیان حرفه‌ای تعلق دارد.

ویزای انتقال نیروی درون شرکتی: شرکت‌هایی که شعبه‌های بین‌المللی دارند می‌تواندد برای انتقال بعضی از نیروهای متخصص خود در شعبه آن شرکت در انگلستان از این ویزا استفاده کنند.

ویزای مخصوص نخبگان: اگر اختراعی ثبت کرده‌اید یا با مقاله‌های علمی پژوهشی که ثبت کرده‌اید بتوانید ثابت کنید که در سطح ارشد دانشمندان و پژوهشگران قرار دارید می‌توانید با این ویزای کاری وارد انگلیس شوید.

ویزای کاری کوتاه مدت Tier5

انگلیس برای ارائه ویزای کوتاه مدت به درخواست‌کننده‌ها یک سیستم امتیازدهی طراحی کرده است. در این سیستم چهار عنصر اصلی وجود دارد:

  • گواهی حامی مالی
  • دریافت حداقل حقوق اداره کار انگلیس
  • مدرک زبان انگلیسی
  • تمکن مالی

به هر کدام از مواردی که در بالا خواندید امتیازی تعلق می‌گیرد. اگر مجموع امتیاز شما به 70 برسد، ویزای کاری کوتاه مدت در انگلیس را دریافت خواهید کرد. این نوع ویزا هم به سه دسته افراد تعلق می‌گیرد:

ویزای موقت مخصوص کارکنان فصلی: این ویزا بیشتر برای کارکنان بخش کشاورزی و غذایی است و مدت زمان آن شش ماه است.

ویزای مخصوص جوانان: انگلیس به بعضی از جوانان بین 18 تا 30 سال فرصتی کوتاه می‌دهد تا در این کشور کار پیدا کنند. البته برای گرفتن این ویزا به تمکن مالی بالای 2500 پوند احتیاج دارید.

ویزای کارکنان خیریه: انگلیس به افرادی که می‌خواهند کار بدون حقوق در مؤسسه‌های خیریه انجام دهند، ویزای کوتاه مدت می‌دهد. برای گرفتن این ویزا هم به یک توصیه‌نامه از طرف یک مؤسسه خیریه در انگلیس نیاز دارید.

ویزای سرمایه‌گذاری Tier1

همانطور که احتمالا از نام آن حدس زده‌اید این ویزا به سرمایه‌گذاران خارجی تعلق می‌گیرد. انگلیس هم مانند اکثر کشورهای جهان از حضور سرمایه‌گذاران در کشورش استقبال می‌کند و به آن‌ها اجازه کار کردن می‌دهد. این ویزا به سه نوع کلی تقسیم می‌شود:

  • ویزای سرمایه‌گذاری
  • ویزای کارآفرینی
  • ویزای استارت‌آپ

best-private-offices-for-big-teams-london-hero.webp

راه‌های دیگر دریافت ویزای کاری در انگلیس

اگر در انگلیس کار پیدا کنید باید ویزای کاری خود را هر سال تمدید کنید و در صورتی که طی پنج سال به طور مداوم کار کنید و حق بیمه و مالیات خود را پرداخت کنید می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. پس از دریافت اقامت دائم هم می‌توانید از برای گرفتن پاسپورت انگلیسی اقدام کنید که این پاسپورت شامل خانواده شما، متشکل از همسر و فرزندان زیر 18 سالتان خواهد شد. اما آیا تنها راه دریافت ویزای کاری در انگلیس همین‌هایی است که در بخش‌های قبلی این مطلب خواندید؟ خیر اینگونه نیست. شما می‌توانید با تحصیل در انگلستان هم ویزای کاری دریافت کنید. اگر شما در یکی از دانشگاه‌های انگلیس تحصیل کنید اجازه کار موقت تا هفته‌ای 20 ساعت را خواهید داشت و بعد از فارغ‌التحصیلی دولت انگلیس به شما اجازه می‌دهد تا دنبال کار بگردید. اگر طی شش ماه کار پیدا کنید می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. اگر این راه را برای دریافت ویزای کاری در انگلیس انتخاب کردید، می‌توانید روی راهنمایی مشاوران با تجربه سیم آخر حساب کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری در انگلیس

وقتی می‌خواهید برای هر نوع ویزایی از طریق سفارت اقدام کنید باید همه مدارک خود را از قبل آماده کنید. اگر حتی یکی از مدارکی که در ادامه آورده‌ایم در لیست مدارک آماده شده‌تان نباشد، سفارت به راحتی می‌تواند درخواست ویزای شما را رد کند.

  • مدرک زبان انگلیسی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی یا گواهی حمایت کارفرما
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • دو قطعه عکس
  • پاسپورت

مشاغل پردرآمد در انگلیس

اگر تخصص شما در لیست مشاغل مورد نیاز کشور انگلیس هست و سطح زبانی‌تان هم در حدی است که شانس بیشتری در دریافت ویزای کاری به شما می‌دهد بهتر است برای کارهایی اقدام کنید که درآمد بیشتری به شما می‌دهد و سطح زندگی‌تان را در انگلیس بهبود می‌بخشد. به طور کلی میانگین درآمدی در کشور انگلیس برای مشاغل تمام وقت 31000 پوند است. در ادامه لیستی از مشاغل پرطرفدار و میزان درآمد آن در انگلیس را برایتان آماده کرده‌ایم:

عنوان شغلی میانگین درآمد سالیانه (به پوند)
دندان‌پزشک 75000
مهندس 61000
داروساز 47000
پرستار 20000
متخصص کامپیوتر 36000
پرستار کودک 12000
توسعه‌دهنده نرم‌افزار 39000
مکانیک 25000

سخن آخر

در مقاله‌ای که خواندید تلاش کردیم تا هر آنچه لازم است درباره شرایط کار در انگلیس بدانید را جمع‌آوری کنیم. اگر همچنان سؤالی در ذهن دارید یا برای اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی در انگلیس به مشاوره احتیاج دارید ما مشاوران ما در سیم آخر در میان بگذارید. متخصصان امور مهاجرتی با تجربه ما در سیم آخر آماده‌اند تا این مسیر چالش‌برانگیز را برایتان هموار کنند.